حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۶ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

این روزهای دیوارهای شهر اصفهان با شهروندانش حرف می‌زند،نگاه می‌کند و می‌خندد.انعکاس هنر در دیوارهایی که سیمان و آجر سخت را به بومی نقاشی تبدیل کرده  و  هر یک نشان از جریان داشتن زندگی و انعکاسی از هنر و تمدن شهری به قدمت تاریخ است .

در آستانه عید نوروز  با اینکه زاینده‌رودی خشک داریم اما شهری با لبخند نقاشی‌ها و رنگ‌هایی به تنوع رنگین‌کمان و قالی‌های  پرنقش‌ونگار اصفهان داریم .

اصفهان شهر تاریخ ،شهر هنر، شهر فرهنگ درگذر قرن 21 به یک بازآفرینی هنر دیروز و خلق هنر امروز  نیاز دارد. بازآفرینی که با الهام از گذشته و همراه با هنر روز دنیا بتواند در زندگی امروز شهروندان نقش‌آفرینی کند و در میان زندگی پر مشغله و پر استرس لحظاتی شاد و متفاوت را برای شهروندان تجربه کند.

ابتکار قابل‌تقدیر سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در نقاشی دیوارهای سیمانی و آجری بی‌روح خیابان‌ها ، کوچه‌ها  و گذرها به‌ نوعی بازآفرینی هنر برای مردم شهر است.هنری که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و  شهر را به یک نمایشگاه دایمی نقاشی تبدیل ساخته است .

حضور هنرمندان و دانشجویان رشته نقاشی در این پروژه فقط زیباسازی دیوارهای  شهر نیست ،بلکه آشنا ساختن مردم با هنر نقاشی و سبک‌های هنری به‌ویژه هنر نگارگری است.

حضور هنر نگارگری با راز و رمزهای خود  در زندگی شهری می‌تواند حس ستایش زیبایی ، مفاهیم عرفانی و اخلاقی را در جامعه تقویت کند و این هنر برگرفته از  ادبیات کهن بویژه داستان های شاهنامه و مثنوی  می تواند جلوه ای خاص به شهر و جذابیتی برای بازدید گردشگران را فراهم کند.

این دیوارنگارهای شهر هرروز به بازدیدکنندگان یک پیام صلح و دوستی تقدیم می‌کند که هرروز را با زیبایی و لبخند آغاز کنیم و در میان مسایل و مشکلات روزمره تصویری  زیبا از زندگی امروز و دیروز را تداعی کنیم.

معرفی سبک‌های نقاشی و آثار ارزشمند نقاشان مکتب اصفهان از جمله رضا  عباسی پیش قراول مکتب نگارگری اصفهان  ،محمود فرشچیان ،رستم شیرازی،پورصفا در این  نقاشی‌های  دیوارها  می‌تواند گردشگران خارجی را با تاریخ هنر این شهر آشنا و چه‌بسا علاقه‌مند سازد.آشنایی که منجر به خرید آثار هنری این شهر ازجمله صنایع‌دستی می‌شود و جریان اقتصادی هنر را به نوعی زنده نگه می‌دارد.

دیوارهای پرنقش‌ونگار می‌تواند گردشگران جوان را به بازدید از اصفهان علاقه‌مند سازد.وسایل ارتباطی این روزها می‌تواند این جذابیت‌ها در کمتر از یک ثانیه به اقصا نقاط جهان معرفی کند و انگیزه ایی برای بازدید از شهر هنر خیز اصفهان ایجاد کند. نمونه این روش را می‌توان در جشن رنگ‌های  هند مشاهده کرد که سالیانه چندین میلیون نفر را برای بازدید به هند می‌کشاند.

 امید است که سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با دعوت از هنرمندان رشته نقاشی و نگارگری در تمام سبک‌ها چه سنتی چه مدرن زمینه خلق آثار بدیل و ارزشمند بر دیوارهای شهر را فراهم سازد.اصفهان همواره در نقاشی صاحب سبک و مکتب بوده و دیوارنگاره می تواند انعکاس این هنر به مخاطبین امروزی باشد.

این کاروان هنر می‌تواند در بین هنرمندان هنرهای تجسمی ازجمله مجسمه‌سازی و هنر موسیقی ،شعر و غیره انگیزه‌ای برای آفریدن ایجاد کند تا با خلق آثار شهروندان و گردشگران را باهنر این شهر آشنا سازد.

گزارش تصویری از دیوارنگاره های اصفهان


در خبرگزاری برنا





۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۴۷
حسین قلع ریز

 

سالهاست که اصفهانِ نصف جهان با چالش هایی روبروست که رنگ آبی فیروزه اش را خاکستری کرده است. از زاینده رود خشکش گرفته تا نرخ بیکاری سه درصد بیشتر از میانگین کشور و اختصاص نیافتن اعتبارات ملی برای پروژه های عمرانی، همه مشتی نمونه خروار است که جایگاه اصفهان را در کشور پله به پله تنزل داده است.

دردهای اصفهان یکی و دو تا نیست که در یک یادداشت صفحه آخر بتوان آن را بازگو کرد. در کنار این مسائل ،سندرم تفاخر اصفهانی و سندرم استان برخوردار مانند دو پُتکی است که بنای اصفهان را هرروز خراب و خراب‌ترمی‌کند.

بنایی که هم از درون و هم از بیرون در حال فرونشستن است .افتخارات گذشته اصفهان اعم از پایتختی در سه دوره تاریخی و وجود آثار تاریخی متعددکورمان کرده و چشممان را بر روی واقعیت‌های امروز بسته‌ایم. واقعیتی که مانند سرطان هرروز آمارش زیاد و زیادتر می‌شود و مسئولین را به پوشاندن واقعیات عادت داده است.

شهر هنر و صنعت اصفهان امروز به یک محور تصمیم گیر کاریزما نیاز دارد تا با جمع‌آوری نیروهای پراکنده در استان بتواند مسائل و مشکلات را در سطح محلی و ملی و حتی بین‌المللی دنبال کند. استان اصفهان دارای شخصیت‌های ملی متعددی است که زمانی که به پایتخت می‌رسند شناسنامه خود را عوض می‌کنند و فقط به منافع ملی می‌اندیشند و یادشان رفته که از کدام شهر و از سوی کدام مردم به این جایگاه رسیدند.

امروز اصفهان به یک اجماع میان گروه‌های سیاسی ،اقتصادی،مذهبی ،فرهنگی ،هنری و ورزشی نیاز دارد که بتواند این شهر را به جایگاه واقعی‌اش نه‌تنها در ایران بلکه در جهان برساند. شهری که روزگاری مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی آن را نصف جهانش نامید، امروز تشابهی با آن نام ندارد چنانچه باور آن برای جوان امروز بسیار سخت شده است.

وحدت گروه‌ها و تشکل‌ها در حول مسائل اصفهان می‌تواند به‌جای پراکندگی و از بین رفتن انرژی‌های متفرقه بر روی مسائل دارای اولویت تمرکز شود. تمرکز تمام استان بر حل مسئله زاینده‌رود، مقابله با آلودگی هوا، ایجاد اشتغال، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات و چندین موضوع دیگر به‌عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد. اما چه کسی یا کسانی می‌توانند اجتماعی از افراد توانمند و نخبه و اثرگذار متفرق را حول یک محور به نام اصفهان جمع کند؟ این محور می تواند یک شخص یا شورایی باشد که دغدغه اصفهان را داشته باشد.نیروهای پراکنده داخل و خارج استان را جمع کند و بر حل مسائل استان، افراد و گروه ها را متمرکز و منسجم سازد. قیصر امین پور چه زیبا سرود:

پراکندگی حاصل کثرت است        بیائید تمرین وحدت کنیم

درج در سایت اقتصاد بازار 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۴۸
حسین قلع ریز


سالهاست که اصفهانِ نصف جهان  با چالش های روبروست که رنگ آبی فیروزه اش را خاکستری کرده است.از زاینده رود خشکش گرفت تا نرخ بیکاری سه درصد بیشتر از میانگین کشور و اختصاص نیافتن اعتبارات ملی برای پروژه های عمرانی همه مشتی نمونه خرواری است که جایگاه  اصفهان را در کشور پله به پله تنزل داده است.

دردهای اصفهان یکی  و دو تا نیست که در یک یادداشت آخر صفحه بتوان آن را بازگو کرد.در کنار این مسایل ،سندرم تفاخر اصفهانی و سندرم استان برخوردار مانند دو پُتکی است که بنای اصفهان را هرروز خراب و خراب‌تر می‌کند.بنایی که هم از درون و هر از بیرون در حال فرونشستن است .افتخارات گذشته اصفهان اهم از پایتختی در سه دوره تاریخی و وجود آثار تاریخی متعدد  کورمان کرده و چشممان را بر روی واقعیت‌های امروز بسته‌ایم. واقعیتی که مانند سرطان هرروز آمارش زیاد و زیادتر  می‌شود و مسوولین را به تکذیب گویی عادت داده است.شهر هنر و صنعت اصفهان امروز به یک محور تصمیم گیر کاریزما نیاز دارد تا با جمع‌آوری نیروهای پراکنده در استان  بتواند مسایل و مشکلات در سطح محلی و ملی و حتی بین‌المللی دنبال کند.استان اصفهان دارای شخصیت‌های ملی متعددی است که زمانی که به پایتخت می‌رسند شناسنامه خود را عوض می‌کنند و فقط به منافع ملی می‌اندیشند و یادشان رفته که از کدام شهر و از سوی کدام مردم به این جایگاه رسیدند.امروز اصفهان به یک اجماع میان گروه‌های سیاسی ،اقتصادی،مذهبی ،فرهنگی ،هنری و ورزشی نیاز دارد که بتواند این شهر را به جایگاه واقعی‌اش نه ‌تنها در ایران بلکه در جهان برساند.شهری که روزگاری مارکوپولو جهانگرد ایتالیایی آن را نصف جهانش نامید امروز تشابهی با آن نام ندارد چنانچه باور آن برای جوان امروز بسیار سخت شده است .

.وحدت گروه‌ها و تشکل‌ها در حول مسایل اصفهان می‌تواند به‌جای پراکندگی و از بین رفتن انرژی‌های متفرقه بر روی مسایل دارای اولویت  تمرکز شود.تمرکز تمام استان بر حل مساله زاینده‌رود ،مقابله با آلودگی هوا ،ایجاد اشتغال ،تشویق سرمایه‌گذاری خارجی،توسعه صادرات و چندین موضوع دیگر به‌عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.اما چه کسی یا کسانی می‌توانند اجتماعی از افراد توانمند و نخبه و اثرگذار متفرق را حول یک محور به نام اصفهان جمع کند؟این محور می تواند یک  شخص یا شورایی باشد که دغدغه اصفهان را داشته باشد.نیروهای پراکنده داخل و خارج استان را جمع کند و بر حل  مسایل استان  ،افراد و گروه ها را متمرکز و منسجم سازد.

قیصر امین پور چه زیبا سرود:

پراکندگی  حاصل کثرت است   بیاید تمرین وحدت کنیم

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۵ ، ۱۳:۰۸
حسین قلع ریز


صادرات 18 میلیون دلار طلا و فلزات گران‌بهای استان اصفهان  طی 11 ماه سال جاری نشان از بیدار شدن صنعت طلا و جواهرات از خواب زمستانه چهارساله است.خوابی که خودخواسته نبوده و به دلایل متعدد باعث تعطیلی  یکی پس از دیگری واحدهای تولیدی  طلا و جواهرات در استان شده است .

استانی که در عرصه فلزات سنگین 70 درصد تولید فولاد را بر عهده دارد در عرصه فلزات گران‌بها یک‌تنه 60 درصد طلا و جواهرات کشور را تولید و صادر می‌کند.

پنج هزار واحد تولید طلا و جواهر استان باعث شده که اصفهان علاوه بر پایتختی سه دوره تاریخی به‌عنوان پایتخت طلای کشور شناخته شود .پایتختی که چهار سال است عیار صادرات و تولید  طلایش تا حد صفر  پایین آمد.

در سال‌های 90و 91 حدود750میلیون دلار طلای اصفهان  صادرشده که  اوج درخشش اصفهان در  صادرات طلا را نشان می‌دهد و عدد صادرات غیرنفتی استان را به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار رساند که اصفهان را در رتبه چهارم استان‌های صادرکننده قرارداد.روند نزولی صادرات طلا  و سایر بخش‌ها باعث شد استان اصفهان در سال 95 در رتبه 9 استان‌ها قرار دهد .   

بر اساس گزارش گمرک اصفهان، این استان در سال 83 حدود چهار هزار و  ۵۵۰ کیلوگرم طلای ساخته‌شده به ارزش حدود ۵۵۰ هزار دلار صادر کرده و این رقم در سال 90 که بیشترین میزان صادرات طلا در اصفهان انجام‌شده، به حدود ۱۲هزار و ۷۴۱ کیلوگرم و ارزش بیش از ۶۳۰میلیون دلار  رسیده است.

اما با در نظر گرفتن رقم12 هزار کیلو در سال90و 471کیلو در سال94 می‌توان به این نتیجه رسید که صادرات طلا در استان اصفهان طی مدت چهار سال96 درصد کاهش‌یافته است.

تعطیلی پی‌درپی کارگاه‌های طلاسازی در اصفهان و بیکاری هزاران  نفر بخشی از تاثیرات  کاهش تولید و صادرات طلا و جواهرات استان صنعتی اصفهان بوده که نرخ  بیکاری استان را به عدد 17 درصد رسانده و نسبت به میانگین 14 درصد کشوری 3 درصد  بیشتر باشد.

عوارض ورود موقت طلا،  9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده  و جرایم آن باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی طلا تعطیلی را بر  فعالیت ترجیح دهند. مالیاتی که باهدف اداره کشور بر پایه مالیات بنا بنهاده شد ولی نقشی غیر از تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و ایجاد رکود تاکنون نداشته است .

نتایج ناخوشایند اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده باوجود  اعتراض‌های  پی‌درپی طلاسازان و طلافروشان در سال‌های 90 و  91 نسبت به آن  امروز بیش از هر زمان دیگر برای مسوولین تصمیم ساز روشن و مبرهن است که با یک تصمیم می توانند یک صنعت دیرینه را با تهدید روبرو  و 750 میلیون دلار درآمد ارزی را از کشور محروم سازد.به گفته  شیشه بران ریس اتحادیه طلا و جواهرات اصفهان ،در سال 91  سالانه  110 تن مصنوعات  طلا در کشور تولید می‌شد که این میزان  به 30 تا 35 تن در سال 95 کاهش‌یافته است.

روند صعودی صادرات طلای استان در کنار تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،نقره و جواهرات استان می‌تواند امید را به پایتخت طلای ایران بازگرداند تا باز رنگ زرد طلای ساخته‌شده اصفهان در ویترین‌های پرزرق‌وبرق بدرخشد.

 

  

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۱۲
حسین قلع ریز

محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده جوانی است که در سن 42 سالگی توانسته صادرکننده ممتاز ایران شود .صادرکننده ایی که  در  کنار برندهایی مانند کاله، زر ماکارون  و شیرین عسل  5 دوره صادرکننده ملی می‌شود و به  درجه ممتازی برسد،نشان از توانا بودن وی در عرصه تجارت بین‌الملل دارد.وی در سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی معاونت جوانان اتاق بازرگانی  اصفهان  با محوریت صادرات به  انتقال تجربیات خود به جوانان هم سن و سال خود پرداخت که در سر سودای صادرات دارند.برای موفق بودن در صادرات یک جوان  در ابتدای فعالیت  باید 10 گام را بردارد.

گام اول ؛ تعریف صحیح تجارت و سرمایه‌گذاری

باید طرح قابل دفاعی برای تجارت خود داشته باشید.تجارت و سرمایه‌گذاری را برای خودتان تعریف کنید.

صادرکننده باید بر سه اصل بازار سنجی، بازاریابی و بازار سازی تکیه کند.صادرکننده باید هنرمند باشد.خودش را با وضعیت و خواسته بازار  تطبیق دهد .در طرح و معرفی کالای خود خلاقیت داشته باشد.برند قوی همراه با پشتوانه در بازار معرفی کنید .تمام فکر و ذهن شما معرفی برندتان به مشتری  و مخاطبان باشد.اندونزی یک کشور 255 میلیون نفری است.اگر هراندازه ایی در سال 100 گرم خرما بخورد سالانه این کشور 25 میلیون تن خرما نیاز دارند.این بازار بکر برای صادرکننده خرماست.راه و روش موثر را پیدا کنید.ریسک‌پذیری و بی‌پروایی را در خود ایجاد و تقویت کنید.بازار سازی نخستین اقدام عقلایی یک صادرکننده است .

گام دوم ؛ چشم‌انداز

 برای خودتان چشم‌انداز مشخص تعریف کنید.قابل‌دسترس و واقعی باشد.قابلیت تعریف در محدودیت زمان  باشد.نقشه راه ترسیم کنید.راه  معمولی را  برای خودتان  ممنوع کنید.راه جدید بازار جدید مشتری جدید پیدا کنید اگر راهی  نیست خودتان ریل‌گذاری کنید.

گام سوم؛ خودشناسی

مزیت رقابتی و مزیت  مطلق خود را در کالا یا خدمات مشخص کنید.باید مختصات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را کامل بشناسید.من برای دستیابی به هدفم  به شکل هدفم  باشم و به هدفم باور داشته باشم.خستگی‌ناپذیری ،دلسرد نشدن،صبر،مقاومت و ایستادگی  و  پشتکار، پشتکار و پشتکار ... بخشی از شخصیتتان باشد.   

گام چهارم؛  الگوسازی

خود الگو باشیم.همیشه بهترین باشیم با تمام محدودیت‌ها و حداقل‌ امکانات  با صفرتا صد بنگاه آشنایی داشته باشیم. الگویی تعریف کنیم. اسطوره‌های فراموش‌نشدنی را بشناسیم.

گام پنجم ؛متانت

 از جامعه پیرامون خود توقع نداشته باشید.از پدر،مادر ،اقوام،دوستان و حتی دولت توقع  نداشته باشید.از خودمان توقع داشته باشیم. شبانه‌روز تلاش کنیم و درعین‌حال شکرگزار پروردگار باشیم.

گام ششم خرد؛ بلوغ کار تیمی

برای تداوم و استمرار صادرات باید یک  تیم هوشمند سازماندهی  کنید و توانمندی آن‌ها را تجمیع کنید .از منیت‌ها بگذرید. با تعریف مدل اسلامی در مدیریت سازمان خود  از رییس و مرئوسی عبور کنید . غیبت کردن را در سازمان خود ممنوع کنید. توجیه کردن، بهانه آوردن، تقصیر را گردن دیگری انداختن در  سازمان خود ممنوع کنید چون از اعتبار شخص و سازمان می‌کاهد.

گام هفتم خرد؛ نهادینه کردن تفکر جانشین پروری و جوان‌گرایی

 در سازمان خود جانشین پروری را در تمام بخش‌ها موردتوجه قرار دهید. اگر کسی نبود کسی باشد کار وی را انجام دهد ،کار نخواب. امکان رشد برای تمامی سطوح وجود داشته باشد.

گام هشتم خرد؛ نهادینه کردن آموزش و فرهنگ‌سازی

آموزش مستمر را در سازمان خود جدی بگیرید.شرط موفقیت، آموزش مستمر کارکنان و مدیران یک سازمان  است. آموزش فقط توسط عالم عامل نه صرفا آکادمیک به نتیجه منجر می‌شود.به تحقیق و توسعه توجه کنید.با گزینش اطلاعات  بیشتر، کمتر بدانیم و کمتر، بیشتر بدانیم.

گام نهم خرد؛ نهادینه کردن فرهنگ مسوولیت پذیری و پاسخگویی

در تمام سطوح سازمانی، مسوولیت پذیر و پاسخگو بودن را فرهنگ‌سازی کنید.دبه کردن در  تمام سطوح سازمان را ممنوع کنید.مسوولیت پذیری درون سازمان به مشتریان تسری پیدا می‌کند.

 

 گام دهم خرد؛ آشنایی کامل به زبان انگلیسی

یک فعال اقتصادی باید وقت گذاری هدفمندی داشته باشد. جهانی بیندیشد و محلی عمل کند.یکی از مهم‌ترین ابزار صادرکننده برای توسعه فعالیت خود آشنایی کامل به زبان انگلیسی است .

سه توصیه پایانی

صادرکننده ممتاز ایران در پایان سه توصیه برای جوانان داشت : قدر جوانی‌تان را بدانید و از زمان، استفاده بهینه ببرید. چراکه زمان ارزشمندترین دارایی است. دوم اینکه  روزی ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و فکر کنید. روزانه سه لیتر آب گرم بنوشید. احترام به مادر نیز سومین توصیه وی  بود.

 توصیه‌های یک جمله ایی حاج کاظمیان :

1-     سعی کنید در خارج با ایرانی های مقیم  کار نکنید.

2-     در کنار کالاهای صادراتی موردنیاز مشتری ،کالاهای هدیه ایی برای تست وی بگذارید.

3-     پشت محافظ موبایلتان ،لوگوی خود  را بچسبانید؛در برند خود خلاصه شوید

4-     تا می‌توانید از بانک‌های تسهیلات غیرمتعارف نگیرد.خودتان را ممنوع‌الخروج نکنید

5-       مثلت یک کارآفرین :عِرق ،عشق و عقل است .

6-     از صفرتا 100 فعالیت‌های  بنگاه اقتصادی خود را تمرین کنید.

7-     صادرکننده در بازارهای جهانی به اعتبار بیش از پول نیاز دارد.

8-     آنچه اعتبار یک صادرکننده را مخش می‌کند مسوولیت ناپذیری اوست .

9-     برای هر مدیر و کارمند در بنگاه خود یک back up  تعریف کنید.

10- آموزش مستمر در بنگاه اقتصادی خود را نهادینه کنید.

11- واحدی به نام تحقیق و توسعه در بنگاه خود به هر قیمتی راه‌اندازی کنید.

12- به‌طور مرتب از حال مشتریان و وضعیت آنان خبردار شوید.زنگ بزنید حالشان را بپرسید.

13- روزنامه نخوانید .اخبار غیر مرتبط را به ذهن خود راه ندهید

14- وقتی لپ‌تاپ را  بازمی کنید فعالیت اقتصادی شما شروع می‌شود . ایمیل مشتریان را مرتب چک کنید.

15- مواظب هکرها در بازارهای بین‌المللی باشید.از موبایل خود ایمیل چک کنید .هکرها نفوذ می‌کنند.

16- خواهی بشوی خوشنویس   هی بنویس و هی بنویس .

17- زبان انگلیسی زبان انگلیسی زبان انگلیسی یاد بگیرد آن هم تخصصی

موفق باشید در صادرات و همه مراحل زندگی  


 چگونه یک صادرکننده موفق شویم ؟خبرگزاری برنا

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۱۹
حسین قلع ریز

مدیرکل گمرک استان اصفهان در تازه ترین گزارش خود گفت: در 10 ماه نخست امسال گمرکات استان اصفهان  تشریفات صادرات یک میلیون و 59 هزار تن و به ارزش 675 میلیون و 346 هزار دلار انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 8 درصد و از حیث ارزش 21  درصد کاهش داشته است.

کاهش 21 درصدی صادرات 10 ماه سال جاری نسبت به سال گذشته شاید از نظر برخی مسوولین و فعالان اقتصادی عدد چندان بحرانی و اثرگذار نباشد زیرا وقتی  آمار تعطیلی 50 درصد واحد های تولیدی شهرک های صنعتی به صورت غیر رسمی شنیدند یا اینکه نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشور 3 درصد بیشتر است،حسی برای  واکنش نشان دادن  به این آمار از بین می رود.

نه ستاد بحرانی و نه شورای تامینی ،نه کمیته ویژه ایی برای این مساله تشکیل نمی شود.گویا کاهش 21 درصدی صادرات استان هیچ علایمی از بحران کنونی و بحران بعدی  ندارد.

کاهش صادرات استان اصفهان آژیر خطر وضعیت بحرانی اقتصاد استان را  به صدا در آورده است.آژیری که صدایش را برخی شنیدند و برخی هم شنیدند ولی خودشان را به نشنیدن می زنند.روند نزولی صادرات استان از 3 میلیارد دلار  سال 91 به 1 میلیارد دلاری 94   طی 4 سال گذشته هیچ کسی را از خواب بیدار نکرد و در سال 95 باید دست یافتن به صادرات یک میلیارد دلاری یک آرزو برای استان اصفهان  باشد.

کاهش آمار صادراتی استان اصفهان نشان از علایمی است که  نمی شود تمام علت را به اوضاع اقتصادی کشور مربوط دانست .


معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با  خبرگزاری ایرنا  اعلام کرد:در 9 ماهه امسال ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی استان آذربایجان شرقی از کل گمرکات کشور یک میلیارد و 700 میلیون دلار است که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار است.

در شرایطی که برخی از واحدهای تولیدی استان با چالش تعطیلی و برخی زیر ظرفیت اسمی در حال فعالیت اند،صادرات می تواند نوش داروی برای آنان باشد.

به قول عمان سامانی شاعر :

 من از مُفصل این نکته مجملی گفتم / تو خود حدیث مُفصل بخوان از این مُجمل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۹۵ ، ۰۸:۱۶
حسین قلع ریز