حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

آیا من مسلمانم ؟

چهارشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ب.ظ

#حسین_قلع_ریز

یک عکس از خواب  ابدی  آلان ،کودک سه ساله  کُرد سوری  کنار دریای مدیترانه،  بهانه ایی  شد که  دل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را برای پذیرش آوارگان سوری نرم کند .این مرگ کودکان چقدر دردناک و اثرگذار است.جمله مرکل همچنان باید برای همه  مسلمانان دردناک باشد که گفت«به فرزندان آینده خود این پیام را خواهیم داد که مردم، سوریه، عراق و افغانستان به ما پناه آورده اند، در حالی‌ که مکه به آنها نزدیکتر بود» .

این روزها هم تصویری دیگری  از خواب ابدی یک کودک مسلمان #روهینگیا میانمار در بستر رودخانه به سراسر جهان مخابره شد.اما اگویا وجدانی برای واکنش به این تصویرها نیست.نه سازمان ملل متحد نه شورای امنیت نه اتحادیه اروپا نه سازمان کنفرانس اسلامی یک حرکت برای پایان دادن به یک نسل کشی و پاکسازی قومی نشان نمی دهند.

مگر حقوق بشر یک #روهینگیا میانماری با حقوق بشر یک امریکایی یا اروپایی فرق می کند؟این تبعیض در کجا شکل می گیرد؟گویا سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت نسبت به کشتن ،سوزاندن و قتل عام انسان ها در مناطق مختلف  دنیا آیین نامه ها  متفاوتی دارد و در مورد کشتار مردم #روهینگیا میانمار آیین نامه سکوت ابلاغ کرده  است.شورای امنیت برای کشته نشدن آمریکایی ها توسط موشک های هسته ایی کره شمالی دغدغه بیشتری نسبت به کشته شدن مسلمان روهینگیا دارد.

پیامبر اکرم که دین مبین اسلام را به بشریت هدیه کرد در حدیثی تاکید می فرماید:اگر کسی صدای مسلمانی را بشنود که به دنبال کمک می گردد وپاسخ نگوید مسلمان نیست.آیا مسلمانان روهینگیا  با مسلمانان سوری و فلسطینی متفاوتند؟آیا اکنون که صدای مظلومیت آنان به گوش می رسد نباید به کمک آنان شتافت؟ این چه دین داری است که من دارم که نسبت به هم دین خود و بحران او بی تفاوتم.ایا من مسلمانم؟ایا تو مسلمانی؟ آیا ما مسلمانیم یا ادعای مسلمانی می کنیم.

براستی  برای مسلمانان  #روهینگیا  چه باید کرد:یک ایرانی مسلمان در شرایط کنونی چه فعالیتی می تواند برای کمک به مسلمانان #روهینگیا  انجام دهد.مقام معظم رهبری طی سخنانی چاره  کار را ورود عملی دولت های مسلمان دانستند که با  فشار سیاسی و اقتصادی به دولت میانمار  انان را  از این قتل عام و پاکسازی قومی بازدارند.

 اما مردم ایران چه مسلمان چه غیر مسلمان چگونه می توانند به انسان های ستم دیده#روهینگیا کمک کنند؟ایجاد پروپاگاندا رسانه ایی علیه دولت میانمار و انعکاس فجایع می تواند اقدام اندکی  برای کمک به  ندای کمک  خواهی مردم #روهینگیا باشد.

1-  هر ایرانی با ساختن #روهینگیا به زبان های مختلف دنیا بویژه انگلیسی و عربی فضای رسانه ایی برای انعکاس وقایع مردم #روهینگیا فراهم کند.آنقدر هشتک تولید شود که شبکه های رسانه ایی بین المللی مجبور به انعکاس آن در صدر اخبارها روزانه  شوند.

2-  از طریق شبکه های اجتماعی تلاش کنیم به مردم جهان  عمق فاجعه را اطلاع رسانی کنیم.با اشتراک تصاویر دردناک قتل عام مسلمانان #روهینگیا  وجدان مردم جهان را بیدار کنیم.

3-  نقش احزاب و تشکل های  غیردولتی یا  مردم نهاد در این برهه زمانی بسیار حایز اهمیت است.احزاب با درخواست راهپیمایی می توانند مردم را برای اعلام انزجار از این فاجعه به خیابان بکشانند و انعکاس اخبار  و رویدادهای ان  در سطح جهان می تواند در نوع خود اثرگذار باشد.

4-  همان گونه که رهبر معظم انقلاب طی سخنانی تاکید کردند جمهوری اسلامی این افتخار را برای خودش باید حفظ کند که علناً و صریحاً علیه ظلم حرف بزند.مردم نیز باید ندای مبارزه با ظلم و کمک به مظلوم را سر دهند. 

5-  نقاش ها ،گرافیست ها ،هنرمندان موسیقی ،کاریکاتوریستها با تولید محتوا و  آثار و انعکاس ان از طریق شبکه های اجتماعی می توانند نقشی در امداد رسانی به مردم بحران زده#روهینگیا داشته باشند.یک ترانه انگلیسی،یک طرح گرافیکی می تواند اثرگذار باشد.عکس آلان کودک کرد سوری در فضای سیاسی و رسانه ایی  بسیار اثرگذار بود و باعث شد آلمان چراغ سبز به پناه جویان سوری نشان دهد.  

6-  ایجاد و روحیه مطالبه خواهی از سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر بویژه بنیاد نوبل با هدف اعلام انزجار از قتل عام مردم #روهینگیا با نوشتن نامه ،جمع آوری امضا  و تحصن در برابر نمایندگی های این سازمان ها در تهران.

تمام ح_ق_110

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی