حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۳ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

ترکیه امروز که رجب طیب  اردوغان آنرا مدیریت می کند و حزب عدالت  و توسعه را از یک حزب  سیاسی  به یک هژمونی سیاسی و اقتصادی خاورمیانه تبدیل کرد ،مرهون یک نگاه اقتصادی و صادراتی  است. 

نگاهی که از دل شرکت های مدیریت صادرات و بازرگانی به نام توسیاد و موسیاد و غیره درآمد.این  هلدینگ های بزرگ صنعتی و بازرگانی در کنار تصمیمات اصلاحی بولنت اجویت نخست وزیر  توانستند ترکیه دهه 80 میلادی را از کشوری در جامانده به کشورهای در حال توسعه تبدیل کنند.

رمز موفقیت این کشور را در تشکیل و تقویت  هلدینگ های بزرگ  صادراتی باید جستجو کرد.شرکت های که توانستند بنگاه های کوچک و متوسط  را سازماندهی کنند و بر اساس ضرب المثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» با هم افزایی این بنگاه ها ،کنسرسیوم های بزرگ صادراتی تشکیل دهند و نبض بازار منطقه و سایر کشورها  را در دست خود گیرند.

بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط (S.M.E) با همکاری هم توانستند برند تجاری معتبر ایجاد کنند و در بازارهای هدف با یک سیاست مشخص وارد شوند.نمونه موفق این روش در حضور فعال ترکیه در بازار اقلیم کردستان عراق می توان مشاهده کرد.حضوری که به صورت یکپارچه و با برنامه انجام گرت و توانست سهم ایران را از این بازار به شدت کاهش دهد.در شرایطی که صدها برند ایرانی در بازار اقلیم با رقابت با یکدیگر می پرداختند ،شرکت های ترکیه ایی از طریق  شرکت های مدیریت صادرات با یک برند و خدمات ویژه توانستند بازار اقلیم را در دست گیرند.

بر اساس اصل بنچ مارکینگ یا همان الگوبرداری آگاهانه می توان از این تجربه برای توسعه بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط استان اصفهان استفاده کرد.شرکت های مدیریت صادرات (Export Management Company)که به تازگی در اصفهان به عدد 8 رسیدند، می توانند با تشکیل کنسرسیوم ها و خوشه های تخصصی در بازارهای بین المللی حضور فعال داشته باشند و زمینه رونق بنگاه های  در رکود مانده را فراهم سازند.اصفهان صنعتی که بیش از 8 هزار واحد صنعتی ،600 معدن ،100 هزار واحد صنفی و تولیدی و یک هزار شرکت تعاونی در شرایط دشواری قرار دارد که نیاز  به رونق دارد تا بتواند از این ظرفیت هایش استفاده کند.

شرکت های مدیریت صادرات مانند یک نهال نو رس است که به حمایت نیاز دارد و سازمان های  دولتی با همکاری بخش خصوصی با حمایت از این شرکت ها می تواند زمینه فعالیت آنرا  فراهم سازد.به عنوان مثال ارایه امتیاز ویژه برای این شرکتها در بخش حمل و نقل ، کاهش نرخ  مالیاتی ،کمک هزینه شرکت در نمایشگاه های بین المللی  و بازارهای هدف جهت بازاریابی می تواند گامی موثر در تقویت این شرکت ها باشد. 

این یادداشت در ماهنامه تخصصی اقتصادی  نوسان مندرج شده است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۵ ، ۱۶:۱۲
حسین قلع ریز

شاید هر ایرانی یکی از محصولاتش را تاکنون خورده باشد محصولاتی که شیرین بودن  جزو ذات آن است.شاید باور کردنش دشوار باشد که یک شرکت خصوصی در ایران لیست بیمه تامین اجتماعی اش  15 هزار نفر باشد و هزاران شغل غیرمستقیم برای مردم شهر و کشورش ایجاد کند.یونس ژائله بنیانگذار و موسس شرکت شیرین عسل که امروز به هولدینگ تبدیل شده هشتمین کارآفرینی است که در رویداد در مسیر موفقیت جوانان اتاق بازرگانی اصفهان حضور پیدا کرد و از وی خواستند که در مورد مسیر موفقیتش بگوید. 

ژائله سعدآباد که  54 سالگی  خود را پشت سر می گذارد پدری نظامی داشت در خانواده ای پرجمعیت در تبریز به دنیا آمد.با شروع جنگ تحمیلی به جبهه رفت اما سال 1362 برای تحصیل وارد دانشگاه تبریزشد.  127 واحد هم در رشته بیهوشی گذرانید، اما ادامه کار را نگرفت و در سال 1364در  یک مغازه فروش محصولات غذایی فعالیت اقتادی را آغاز کرد.در سال 1370 نمایندگی برند های معتبر غذایی داشت ولی در سال 1371 خط تولید بیکسویت کرمدار را در سوله ایی 2 هزار متری راه اندازی کرد.از سال 71 تا کنون مجموعه شیرین عسل روز به روز فعالیت خود را گسترده تر ساخت.


 جوانان مزیت های اقتصادی محیط پیرامون خود را بشناسند

  

یونس ژائله سعد آباد بنیانگذار شرکت شیرین عسل در ابتدای سخنان خود

با وجود گرفتگی صدا  در جمع 400 جوان علاقه مند اصفهانی گفت:کسب و کار امروز با 25 سال گذشته تفاوت کرده  است.جوانان باید در شرایط کنونی و بر اساس نیازهای نسل امروز و آینده اقدام به راه اندازی یک کسب و کار کنند .

ژائله افزود:هر شهر ایران دارای مزیت های اقتصادی است که بر اساس  آن می تواند تولید ویژه آن داشت و در گام نخست باید این مزیت ها شناسایی شود .  

  مکتب بازار اصفهان را حفظ و تقویت کنید

وی خواستار توجه جوانان به تاریخ گذشته کسب و کار و مزیت های شهرشان شد و گفت:من در مکتب بازار تبریز درس خواندم ،جوانان اصفهان نباید نسبت به مکتب بازار اصفهان بی تفاوت باشند و باید آنرا مورد توجه قرار دهند.هر مکتب بازار  دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد است و جوانان با شناسایی آن باید آنرا تبیین و به کار گیرند.

جوانان  اخلاق کسب و کار را از ابتدای فعالیت اقتصادیشان رعایت  کنند

وی تاکید کرد:جوانان در ابتدای فعالیت اقتصادی اخلاق کسب و کار را مورد توجه قرار دهند و برای حرف و امضایشان ارزش قابل باشند زیرا بزرگترین سرمایه  یک فعال اقتصادی ،کسب  اعتماد است .

وی اضافه کرد:با  پول می توانی پولدار بشوی ولی معتبر  نمی شوی به همین دلیل باید برای خودتان در فضای اقتصادی پیرامون خود و جامعه اعتبار کسب کنید و اعتبار از رعایت اخلاق کسب و کار به دست می آید .ژائله با انتقاد از بی توجهی برخی از فعالان اقتصادی به اخلاق کسب و کار بویژه در بازارهای بین المللی گفت:بسیاری از شرکت های خارجی از بی اخلاقی شرکت های ایرانی انتقاد دارند.

صادرات یعنی کیفیت ،قیمت مناسب و کالای دارای مزیت

وی صادرات را یک فعالیت اقتصادی بلند مدت برشمرد و گفت:در کوتاه مدت  صادرات بازار مناسبی برای  فعالان اقتصادی نسیت بلکه باید بر روی آن تمرکز کنند.

وی کیفیت محصولات صادراتی در کنار قیمت تمام شده مناسب را عامل موفقیت کالاهای ایرانی در صادرات دانست و گفت:شناسایی مزیت های صادراتی در محیط پیرامون می تواند به پیدا کردن بازار صادراتی کمک کند .ژائله با اشاره به سابقه فرش ایران در بازارهای جهانی گفت:فرش اصیل ایرانی روزگار به عنوان کالای مهم صادراتی  در سایر کشورها شناخته می شود و این مزیت همواره باید حفظ و تقویت شود .

وی با اشاره به داشتن محصولات دارای مزیت در ایران مانند خاویار ،پسته ،زعفران و غیره گفت:برندسازی هر یک از این کالاها در کنار کیفیت مناسب آن می تواند بازار صادراتی ایجاد کند و جوانان با تمرکز بر آن می توانند بازارهای جهانی را در دست گیرند.

ژائله برنامه ریزی برای هر بازار شامل بررسی میزان مصرف ،کیفیت محصول ،حمل و نقل و غیره برشمرد و گفت:صادرکننده اطلاعات دقیقی از بازار صادراتی داشته باشد و برای آن برنامه ریزی کند .

 وی با اشاره به صادرات محصولات غذایی شیرین عسل به 65 کشور جهان گفت: در مجموعه شیرین عسل یک شرکت ویژه صادرات راه اندازی شده که 45 نیروی کارشناسی ارشد متخصص با تسلط بر زبان کشورهای هدف  مشغول فعالیتند.

وی just in time فقط در لحظه را رویکرد مهم صادرات محصولات شیرین 

عسل برشمرد و گفت:خواسته های مشتریان در کمتر از دو روز تولید و بسته 

بندی می شود و این مهم نشان از کوشش و تلاش نیروی انسانی برای پاسخگویی به مشتریان است .

مدیر بنگاه در کنار کارکنانش باید باشد

ژائله همدل و همراه بودن با نیروی انسانی را یکی از رمز های موفقیت خود برشمرد و گفت:به عنوان رهبر سازمان همیشه در خط مقدم تولید و تجارت کنار پرسنل هستم .به همین دلیل سازمان ،چابک و پیشرو حرکت می کند چون می داند که مدیر در کنارش هست.

قرار گرفتن در بین 10 شرکت بزرگ صنایع غذایی جهان مهمترین هدفم  در سال 2020

بنیانگذار شیرین عسل هدف گذاری فعالیت اقتصادی را مهم و ضروری دانست و گفت:مهمترین هدف مجموعه شیرین عسل در سال 2020 قرار گرفتن در بین 10 شرکت بزرگ صنایع غذایی جهان است و برای این هدف  برنامه ریزی انجام شده است .

وی تصریح کرد:برای رسیدن به این هدف زیرساختها و مطالعات بازار انجام شده است و با تمام توان می خواهیم به هدفممان برسیم.

وی با اشاره به تحریم ناعادلانه کشورهای خارجی علیه شرکت های ایرانی گفت: در بدترین شرایط اقتصادی  که امکان تبادل بانکی نداشتیم و ورود  خروج کالا برای شرکت های ایرانی دشوار بود توانستیم جدیدترین ماشین آلات را در مجموعه تولید کنیم و از تهدید تحریم ها فرصت ساختیم. 

این کارآفرین ملی در ادامه افزود:51 کشور در آفریقا وجود دارد که می تواند هر یک زمینه صادرات یک میلیارد دلار کالای ایران را دارد و با تمرکز بر کشورهای همسایه ایران می توان کالا و خدمات به انان ارسال کرد.

وی خواستار توجه دولت به تسهیل فعالیت بنگاههای اقتصادی شد و گفت:اگر یک روز نفت تمام شود بنگاه های اقتصادی بزرگ می توانند کشور را اداره کنند .

نبوغ ایرانی برای نوآوری و خلق کردن است نه برای تقلید کردن

وی خطاب به جوانان شرکت کننده در رویداد در مسیر موفقیت گفت:نبوغ ایرانی برای نوآوری و خلق کردن است نه برای تقلید از سایر کشورها ؛پس تقلید را کنار بگذارید و بهترین ها را خلق کنید .

وی تاکید کرد:همه نمی توانند کارآفرین شوند زیرا کارآفرین فردی جسور و پر توانی است که خسته نمی شود و برای ثروت اندوزی کار نمی کند بلکه برای مردم و رفاه جامعه تلاش می کند.

بیکاری پسر همسایه و جهیزی نداشتن دختران برایم دغدغه است

وی یاداور شد: دوست دارم که مردم من را دوست داشته باشند ،اثر مانگداری از خود بر جای بگذارم و برای همین هدفمم را قله اورست گذاشتم نه قله دماوند .

وی تصریح کرد:شرکایم در ادامه راه جدا شدند زیرا به تلاش مداوم و شبانه روزی اعتقاد نداشتند و می گفتند برای چه کسی اینقدر کار کنیم .ما که پول داریم!ولی من دغدغه بیکاری پسر همسایه و جهیزیه نداشتن یک دختر دم بخت را داشتم.معتقد بودم که باید تا جایی که می شود کار کنم و واحد جدید راه اندازی کنم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از اینکه تاریخ تاسیس بنگاههای اقتصادی ایران کمتر به یکصد می رسد افزود: فعالیت اقتصادی باید چند نسل دنبال شود .

با بزرگتر از خود  یا خارجیها  شریک  شوید

وی کارآفرینان را بزرگترین سرمایه کشور خواند و افزود:باید کارآفرینان را ارج بنهیم زیرا آنان برای کشور فداکاری می کنند و مانند سرباز برای کشور  می جنگند.

وی در پاسخ به این پرسش در مورد شراکت چند فعال اقتصادی گفت: فرهنگ  مشارکت در ایران چندان جواب نمی دهد ولی اگر با بزرگتر از خود یا شرکت خارجی مشارکت کنید برای شما بهتر است .

 حذف مالیات ،طراحی نقشه راه،تدوین استراتژی تجارت بین المللی و تثبیت نرخ ارز

وی در پاسخ به این پرسش که اگر جای مسوولین کشور بودید در حوزه اقتصادی چه سیاستی را در پیش می گرفتید افزود:نخستین اقدامم این بود که  کشور را از پرداخت مالیات معاف می کردم و هزینه های دولت را از خدمات تامین می کردم.

وی فشار مالیاتی بر واحدهای  تولیدی را سنگین دانست و گفت:دولت به جای اینکه با ارایه خدمات درآمد کسب کند با فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی درامد کسب می کند که اشتباه بزرگی است .

ژائله  مهمترین گام دولت در کاهش هزینه هایش را کوچک شدن بدنه دولت دانست و گفت:حقوق کارکنان دولت نباید از محل مالیات بر تولید تامین شود بلکه از خدمات اقتصادی باید تامین شود.

وی خاطر نشان کرد:دولت با فشارهای مالیاتی انگیزه تولید را از تولیدکنندگان و جوانان گرفته است .

ژائله با انتقاد از شیوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده گفت:این مالیات 42 درصد کالای ایرانی را نسبت به رقبای خارجی اش افزایش داده است و امکان رقابت را گرفته است.

وی دومین   اقدام خود را در نقش یک تصمیم ساز اقتصادی را طراحی نقشه راه برای تولید کشور دانست و گفت:به دلیل نبود نقشه راه تولید کشور واحدهای تولیدی بسیاری خارج از ظرفیت و بدون مطالعه درکشور راه اندازی شده است که امروز یکی پس از دیگری تعطیل می شوند.

وی افزود:راه اندازی یک واحد تولیدی باید بر اساس یک طرح یا پازل باشد.چه واحد تولیدی در چه شهر نیاز داریم ؟سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری بر اساس نقه راه کنیم .

بنیانگذار  شیرین عسل تصریح کرد:سومین اقدام من مشخص  شدن استراتژی بین المللی برای تجارت است .برای تجارت جهانی باید یک استراتژی بر اساس قانون برد برد باشیم .

وی ایجاد بازار منطقه ایی با کشورهای همسایه را یکی از بخش های این استراتژی داسنت و گفت:کشورهای همسایه ایران بزرگترین ظرفیت برای صادرات محصولات ایرانی است ولی متاسفانه استراتژی مشخصی ازسوی دولت برای تقویت صادرات مشاهده نمی کنیم .

ژائله تثبیت نرخ ارز برای مشخص شدن فعالیت های تجارتی فعالان اقتصادی را مهم برشمرد و گفت:نوسانات نرخ ارز بر تجارت خارجی بنگاههای تولیدی تاثیر بسیاری دارد.

وی در پاسخ به پرسشی که در شرایط سخت و دشوار چگونه تصمیم گیری می کنید، افزود:در شرایط سخت ابتدا مواظب زبان خود باشید  زیرا در عصبانیت ممکن است سخنی بر زبان جاری کنید که بعدها هزینه بسیاری برای شما داشته باشد.

وی با اشاره به آتش سوزی واحد تولیدی اش در سال 1386 گفت:پس از آتش سوزی حقوق همه کارکنان و بدهکاران را دادم و به کارکنان خود گفتم که روز سوم عید دوست داشتید بیایید تا کارخانه را درست کنیم.با همت آنان 6 ماه بعد کارخانه راه اندازی شد و دوباره به بازار برگشتیم.با حوصله و صبر توانستیم مشکل را برطرف کنیم .

اصفهان معدن نیروی انسانی توانمند و کارآمد است

وی در بخشی از سخنان خود گفت:استان اصفهان از نظر نیروی انسانی دارای ذخایر ارزشمندی است که بسیاری از آنان شناخته شده نیستند و واحدهای تولیدی و اقتصادی می توانند از این ظرفیت برای توسعه بهره مند شوند .

اتاق بازرگانی نقشه راه کسب و کار استان را طراحی کند

ژائله پیشنهاد کرد که بخش خصوصی استان به مدیریت اتاق بازرگانی نقشه راهی برای ترسیم فضای کسب و کار طراحی  کنند و افزود:نباید جوانان را بدون حمایت رها کرد آنان مانند نهال نورس اند که باید از آنان مراقبت کرد تا به درختی تنومند تبدیل شوند.

 وی تاکید کرد:دولت نمی تواند نقشه راه خوبی برای بخش خصوصی طراحی کند و خود بخش خصوصی باید برای خودش نقشه راه با مطالعه و تحقیق طراحی کند.

سید عبدالوهاب سهل آبادی رییس اتاق بازرگانی اصفهان در توصیف ژائله گفت:ایشان همواره به نیروی انسانی خود توجه ویژه ای دارد و حتی یک مزرعه و دامداری برای تامین نیاز کارگران خود راه اندازی کرده است.


 امیر کشانیمعاون جوانان اتاق بازرگانی اصفهان در این مراسم گفت:ژائله یکی از کارافرینان بزرگ ملی است که در جهان اسلام به عنوان کارآفرین نمونه نیز انتخاب شده است.در پایان این رویداد تندیس ویژه در مسیر موفقیت به همراه لوح یادبود به یونس ژائله موسس شیرین عسل اهدا شد

تک جمله های کلیدی ژائله:

1-   جوانان مزیت های اقتصادی محیط پیرامون خود را بشناسند

2-   برای صادرات مزیت کالا،کیفیت و قیمت تمام شده را در نظر بگیرید.

3-   نبوغ ایرانی برای نوآوری و خلق کردن است نه برای تقلید. از سایر کشورها تقلید را کنار بگذارید پس  بهترین ها را خلق کنید.

4-   هدفتان قله اورست  باشد نه دماوند ،ولی تپه تپه هدفتان را دنبال کنید.

5-   کارافرینان بزرگترین سرمایه کشورند آنان را ارج بنهیم

6-   خواسته مشتری را در لحظه تولید کنید . just in time باشید

7-   مشکلات فقط مانع نیستند، فرصت ها در آنها جستجو کنید

8-   در هنگام عصبانیت حرف نزنید هزینه اش بیشتر از نفعش است

9-   با  پول می توانی پولدار بشوی ولی معتبر  نمی شوی

10 -   با بزرگتر از خود شریک شوید نه کوچکتر از خود

11- سعی کنید با خارجیها شریک شوید

      12 نقشه بزرگ بکشید ولی کوچک عمل کنید  


 

  

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ آذر ۹۵ ، ۰۷:۴۶
حسین قلع ریز

صادرات محور توسعه ،صادرات موتور توسعه ،صادرات و اقتصاد مقاومتی و ..  شعارهایی است که هر سال در اواخر مهرماه در رسانه ها و فضاهای شهری جلوه گر است. شعارهایی که کمتر رنگ عمل به خود می گیرد.

صادرات در کنار واردات و تراز تجاری همواره به عنوان یک شاخصه مهم اقتصادی در نزد اقتصاددانان و سیاستمداران  شناخته می شوند و بر اساس آن موولفه های اقتصادی هر کشور را مورد ارزیابی قرار می دهند.البته صادرات تک محصول مانند کشورهای صادرکننده نفت جای خود را دارد ولی صادرات غیر نفتی  با ارزش افزوده یک معیار اثرگذار در اقتصاد هر کشور است.صادرات با ارزش افزوده و خام فروش چند سالی است به طور جدی وارد ادبیات مسوولین شده  که پرداختن به آن در حوصله این مطلب نمی گنجد.

سهم استان اصفهان از صادرات غیر نفتی کشور

مطابق آمار گمرک ایران در سال ۹۴ به میزان ۴۲ میلیارد و ۴۱۵ میلیون دلار انواع کالا صادر و ۴۱ میلیارد و۴۹۹ میلیون دلار نیز وارد کشور شده است.براساس گزارش گمرک استان اصفهان در سال 94 ،یک میلیارد و 26 میلیون دلار صادرات استان بوده است که  8/2 درصد سهم از صادرات کل کشور است ؛ استانی که صنعتی ترین بخش کشور را یدک می کشد و در حوزه کشاورزی ،معدن و خدمات در کشور برای خود  جایگاه رفیعی را تصور می کند . این در حالیست که استان خراسان رضوی در سال 94 ، یک میلیارد و 670 میلیون دلار  و آذربایجان شرقی دو میلیارد دلار صادرات غیر نفتی را در کارنامه خود ثبت کردند.رقبایی که توانستند استان اصفهان را در جدول رتبه بندی استان ها دو پله پایین  بکشاند و اصفهان را در جایگاه ششم  قرار دهند.با نگاهی کلی به صادرات استان اصفهان جایگاه کالاهای عمده صادراتی مشخص می شود.صادرات مواد پتروشیمی  340 میلیون دلار ، آهن و فولاد 234 میلیون ، فرش 152 ، مصنوعات از آهن 46 ، محصولات سرامیکی  42 و سایر کالاهای 213 میلیون دلار است. در این جدول جای مصنوعات طلا و جواهرات به شدت خالیست.محصولاتی که 700 میلیون دلار حداقل ارزش داشته و بر اساس رشد صادرات امروز بایستی به عدد  یک میلیارد دلار می رسید.

نکته قابل تامل اینکه با وجود افزایش 94 میلیون کیلوگرم کالای صادراتی سال 94 نسبت به 93 ، 145 میلیون دلار کاهش  ارزش داشتیم.صادرات کالای تولید شده استان از گمرکات سایر استان ها شاید مرهمی بر این زخم باشد ولی درمان آن نیست.زمانی که صادرکنندگان نمونه ملی و  استانی  خواستار توجه مسوولین  به مشکلات صادرکنندگان بود کسی  فریاد های آنان را نمی شنید و حتی امروز از کاهش صادرات استان نیز خمی به ابرو نمی آورند.یکی از مهمترین دغدغه و گرفتاری صادرکنندگان استان اصفهان مساله مالیات بویژه مالیات بر ارزش افزوده بوده که همچنان دامنگیر تولید کنندگان و صادکنندگان با تابلوی رسمی است.مالیاتی که در صفحه های کاغذی بر صادرات معاف است ولی در عمل گرفته می شود و پس داده نمی شود.شاید قانون گذار مالیات بر ارزش افزوده در خیال خود تصور نمی کرد که با  نوشتن این قانون که هدفش تسهیل و تقویت صادرات بود ،یکباره سنگی بزرگ بر پیش پای صادرکنندگان بگذارد.سنگی که گویا کسی توان برداشتن آنرا ندارد.صادرکنندگانی که زخم تولید بر تن دارند با دو جبهه داخلی و خارجی همزمان می جنگند.در جبهه داخل با مالیات،نرخ سود بانکی 25 درصد ،افزایش هزینه ها و در جبهه خارج با رقبایی که نرخ سود بانکی 4 درصد ،مالیات تشویقی و حمایت های دولتی روبرویند. 

 یکی از صادرکنندگان ملی استان اصفهان که توانسته صادرکننده  ممتاز ملی شود در یک اظهار نظر در  جشن روز ملی صادرات استان در سال 91 گفت:موانع و مشکلات خارجی را  با جان و دل می خریم و مقابله می کنیم ولی مشکلات داخلی توان ما را گرفته و امروز می گویم ما دیگر نمی توانیم.این سخن هر چند تلخ و دردناک است ولی نشان می دهد که یک صادرکننده ملی استان که توانسته 5 سال متوالی به عنوان صادرکننده ممتاز شناخته شود به شرایطی در استان رسیده که با صدای بلند در یک جلسه رسمی  می گوید ما دیگر نمی توانیم .روز ملی صادرات استان اصفهان باید روز بازنگری بر عملکرد بخش دولتی و خصوصی استان باشد که به کارنامه خود نمره بدهند.شاید این روز برای برخی روز حرف و وعده باشد ولی برای صادرکننده باید یک خداقوتی باشد که انگیزه پیدا کنند و سال آینده محکم تر از گذشته وارد بازار جهانی  شود. 

در شرایطی که با کمبود تقاضای بازار داخلی روبروییم و واحدهای تولیدی استان دومینووار تعطیل می شوند،صادرات می تواند لشگر بیکاران را به سر کار برگرداند و رونقی در بازار آشفته این روزها ایجاد کند. تشکیل شرکت مدیریت صادرات سنگ ،ممنوعیت اخذ عوارض و ممنوعیت محدودیت در صادرات کالاهای صادراتی ،لزوم تسهیل مالی در قبال قراردادهای صادراتی با حداقل زمان ،توجه به ایجاد و توسعه شبکه کارگزاری بانک های خارجی جهت تسهیل مراوادات بانکی ،برگزاری نمایشگاه و نشست های تخصصی در بازارهای هدف صادرات ،توجه به مفهوم پنجره واحد به منظور حذف بروکراسی زاید اداری،لزوم حذف مالیات بر عملکرد و ارزش افزوده از شرکت های مدیریت صادرات ،لزوم واقعی سازی نرخ ارز و حفظ رقابت پذیری کالاها صادراتی ،لزوم توجه به کاهش هزینه حمل و نقل ریلی با هدف تسهیل و اقتصادی کردن کالاهای صادراتی و تشکیل دفاتر بازرگانی در کشورهای هدف به همت اتاق بازرگانی ، تشکیل اتحادیه صادراتی ،حل مشکل کارت های اعتباری بین المللی ،اجباری شدن استاندارد در محصولات صادراتی ،توجه به بسته بندی کالاهای صادراتی از جمله موضوعاتی که هم صادرکنندگان و هم مسوولین مرتبط باید مورد توجه قرار دهند تا تجارت کهن استان دیرینه اصفهان جان بگیرد.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آذر ۹۵ ، ۱۰:۰۱
حسین قلع ریز