حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

چگونه یک صادرکننده موفق شویم؟

سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۹ ق.ظ

محمد امین حاج کاظمیان صادرکننده جوانی است که در سن 42 سالگی توانسته صادرکننده ممتاز ایران شود .صادرکننده ایی که  در  کنار برندهایی مانند کاله، زر ماکارون  و شیرین عسل  5 دوره صادرکننده ملی می‌شود و به  درجه ممتازی برسد،نشان از توانا بودن وی در عرصه تجارت بین‌الملل دارد.وی در سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی معاونت جوانان اتاق بازرگانی  اصفهان  با محوریت صادرات به  انتقال تجربیات خود به جوانان هم سن و سال خود پرداخت که در سر سودای صادرات دارند.برای موفق بودن در صادرات یک جوان  در ابتدای فعالیت  باید 10 گام را بردارد.

گام اول ؛ تعریف صحیح تجارت و سرمایه‌گذاری

باید طرح قابل دفاعی برای تجارت خود داشته باشید.تجارت و سرمایه‌گذاری را برای خودتان تعریف کنید.

صادرکننده باید بر سه اصل بازار سنجی، بازاریابی و بازار سازی تکیه کند.صادرکننده باید هنرمند باشد.خودش را با وضعیت و خواسته بازار  تطبیق دهد .در طرح و معرفی کالای خود خلاقیت داشته باشد.برند قوی همراه با پشتوانه در بازار معرفی کنید .تمام فکر و ذهن شما معرفی برندتان به مشتری  و مخاطبان باشد.اندونزی یک کشور 255 میلیون نفری است.اگر هراندازه ایی در سال 100 گرم خرما بخورد سالانه این کشور 25 میلیون تن خرما نیاز دارند.این بازار بکر برای صادرکننده خرماست.راه و روش موثر را پیدا کنید.ریسک‌پذیری و بی‌پروایی را در خود ایجاد و تقویت کنید.بازار سازی نخستین اقدام عقلایی یک صادرکننده است .

گام دوم ؛ چشم‌انداز

 برای خودتان چشم‌انداز مشخص تعریف کنید.قابل‌دسترس و واقعی باشد.قابلیت تعریف در محدودیت زمان  باشد.نقشه راه ترسیم کنید.راه  معمولی را  برای خودتان  ممنوع کنید.راه جدید بازار جدید مشتری جدید پیدا کنید اگر راهی  نیست خودتان ریل‌گذاری کنید.

گام سوم؛ خودشناسی

مزیت رقابتی و مزیت  مطلق خود را در کالا یا خدمات مشخص کنید.باید مختصات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را کامل بشناسید.من برای دستیابی به هدفم  به شکل هدفم  باشم و به هدفم باور داشته باشم.خستگی‌ناپذیری ،دلسرد نشدن،صبر،مقاومت و ایستادگی  و  پشتکار، پشتکار و پشتکار ... بخشی از شخصیتتان باشد.   

گام چهارم؛  الگوسازی

خود الگو باشیم.همیشه بهترین باشیم با تمام محدودیت‌ها و حداقل‌ امکانات  با صفرتا صد بنگاه آشنایی داشته باشیم. الگویی تعریف کنیم. اسطوره‌های فراموش‌نشدنی را بشناسیم.

گام پنجم ؛متانت

 از جامعه پیرامون خود توقع نداشته باشید.از پدر،مادر ،اقوام،دوستان و حتی دولت توقع  نداشته باشید.از خودمان توقع داشته باشیم. شبانه‌روز تلاش کنیم و درعین‌حال شکرگزار پروردگار باشیم.

گام ششم خرد؛ بلوغ کار تیمی

برای تداوم و استمرار صادرات باید یک  تیم هوشمند سازماندهی  کنید و توانمندی آن‌ها را تجمیع کنید .از منیت‌ها بگذرید. با تعریف مدل اسلامی در مدیریت سازمان خود  از رییس و مرئوسی عبور کنید . غیبت کردن را در سازمان خود ممنوع کنید. توجیه کردن، بهانه آوردن، تقصیر را گردن دیگری انداختن در  سازمان خود ممنوع کنید چون از اعتبار شخص و سازمان می‌کاهد.

گام هفتم خرد؛ نهادینه کردن تفکر جانشین پروری و جوان‌گرایی

 در سازمان خود جانشین پروری را در تمام بخش‌ها موردتوجه قرار دهید. اگر کسی نبود کسی باشد کار وی را انجام دهد ،کار نخواب. امکان رشد برای تمامی سطوح وجود داشته باشد.

گام هشتم خرد؛ نهادینه کردن آموزش و فرهنگ‌سازی

آموزش مستمر را در سازمان خود جدی بگیرید.شرط موفقیت، آموزش مستمر کارکنان و مدیران یک سازمان  است. آموزش فقط توسط عالم عامل نه صرفا آکادمیک به نتیجه منجر می‌شود.به تحقیق و توسعه توجه کنید.با گزینش اطلاعات  بیشتر، کمتر بدانیم و کمتر، بیشتر بدانیم.

گام نهم خرد؛ نهادینه کردن فرهنگ مسوولیت پذیری و پاسخگویی

در تمام سطوح سازمانی، مسوولیت پذیر و پاسخگو بودن را فرهنگ‌سازی کنید.دبه کردن در  تمام سطوح سازمان را ممنوع کنید.مسوولیت پذیری درون سازمان به مشتریان تسری پیدا می‌کند.

 

 گام دهم خرد؛ آشنایی کامل به زبان انگلیسی

یک فعال اقتصادی باید وقت گذاری هدفمندی داشته باشد. جهانی بیندیشد و محلی عمل کند.یکی از مهم‌ترین ابزار صادرکننده برای توسعه فعالیت خود آشنایی کامل به زبان انگلیسی است .

سه توصیه پایانی

صادرکننده ممتاز ایران در پایان سه توصیه برای جوانان داشت : قدر جوانی‌تان را بدانید و از زمان، استفاده بهینه ببرید. چراکه زمان ارزشمندترین دارایی است. دوم اینکه  روزی ۴۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و فکر کنید. روزانه سه لیتر آب گرم بنوشید. احترام به مادر نیز سومین توصیه وی  بود.

 توصیه‌های یک جمله ایی حاج کاظمیان :

1-     سعی کنید در خارج با ایرانی های مقیم  کار نکنید.

2-     در کنار کالاهای صادراتی موردنیاز مشتری ،کالاهای هدیه ایی برای تست وی بگذارید.

3-     پشت محافظ موبایلتان ،لوگوی خود  را بچسبانید؛در برند خود خلاصه شوید

4-     تا می‌توانید از بانک‌های تسهیلات غیرمتعارف نگیرد.خودتان را ممنوع‌الخروج نکنید

5-       مثلت یک کارآفرین :عِرق ،عشق و عقل است .

6-     از صفرتا 100 فعالیت‌های  بنگاه اقتصادی خود را تمرین کنید.

7-     صادرکننده در بازارهای جهانی به اعتبار بیش از پول نیاز دارد.

8-     آنچه اعتبار یک صادرکننده را مخش می‌کند مسوولیت ناپذیری اوست .

9-     برای هر مدیر و کارمند در بنگاه خود یک back up  تعریف کنید.

10- آموزش مستمر در بنگاه اقتصادی خود را نهادینه کنید.

11- واحدی به نام تحقیق و توسعه در بنگاه خود به هر قیمتی راه‌اندازی کنید.

12- به‌طور مرتب از حال مشتریان و وضعیت آنان خبردار شوید.زنگ بزنید حالشان را بپرسید.

13- روزنامه نخوانید .اخبار غیر مرتبط را به ذهن خود راه ندهید

14- وقتی لپ‌تاپ را  بازمی کنید فعالیت اقتصادی شما شروع می‌شود . ایمیل مشتریان را مرتب چک کنید.

15- مواظب هکرها در بازارهای بین‌المللی باشید.از موبایل خود ایمیل چک کنید .هکرها نفوذ می‌کنند.

16- خواهی بشوی خوشنویس   هی بنویس و هی بنویس .

17- زبان انگلیسی زبان انگلیسی زبان انگلیسی یاد بگیرد آن هم تخصصی

موفق باشید در صادرات و همه مراحل زندگی  


 چگونه یک صادرکننده موفق شویم ؟خبرگزاری برنا

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی