حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۱۱ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

#حسین_قلع_ریز  

هم‌زمان با برگزاری پانزدهمین اجلاس پیر غلامان حسینی در اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد امام‌جمعه اصفهان طی اظهاراتی به انتقاد از عنوان‌های پیر غلامی،نوکر و ارباب و برخی رفتارهای بدعت گونه  در آیین‌ های سوگواری امام حسین (علیه السلام) پرداخت.انتقاداتی که بارها از سوی مراجع تقلید، واعظین و حتی روشنفکران مذهبی طی سالها به دفعات تکرار شده  ولی مخاطبین این انتقادها نه ‌تنها توجهی به این تذکرات  نکرده  بلکه بر شدت فعالیت‌ های بدعت گونه خود افزودند. استقبال چهل روز مانده تا محرم، آیین ‌های سیاه‌پوشی و دسته های عزاداری پیشواز محرم،و صداهای بلند مراسم ها در ساعات پایانی شب هر سال  گسترده و پر طمطراق تر از سال گذشته  مشاهده می‌شود.

این اظهارات مخالف بدعت گذاری ،از سوی حجت‌الاسلام حسین انصاریان واعظ مشهور تهرانی مورد انتقاد قرارگرفته و از آن به صدای خوشحال‌کننده ی وهابیت تعبیر کرده است. این انتقاد واعظ مشهور به اظهارات امام جمعه ی اصفهان پرسش های متعددی را برای نگارنده ایجاد کرده است. 

روضه امام حسین علیه السلام  همواره فرصتی برای  انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی از سوی واعظین و عالمان  به  مردم بوده است و محور اصلی آن بر اساس  آموزش راه و رسم زندگی بر مبنای تفکر اسلامی به عموم جامعه است که در پایان آن اشاره ای به  ذکر مصیبت و منقبت امام حسین و یاران با وفایش می شود.اما این کارکرد در برخی از مراسم های مذهبی سال های گذشته تغییر کرده  و ترویج  شور عزاداری  بر  انتقال مفاهیم و ترویج شعور و رفتار حسینی  پیشی گرفته است. این تغییر کارکرد باعث شده که بدعت هایی در جامعه  به مرور زمان نهادینه شود.

بدعت های محرم و صفر که به صورت عرف در جامعه تبیین شده چگونه در زندگی مردم تاثیر گذاشته است؟آیا این بدعت ها بر هدف اصلی  امام حسین علیه السلام سایه نینداخته است؟ 

1-  ازجمله بدعت‌ها می‌توان به پرهیز برخی از خانواده‌ها در ازدواج فرزندان خود طی دوماه  محرم و صفر اشاره کرد.این در حالی است که هیچ حدیثی از معصوم (علیهم السلام) در مکروه بودن ازدواج و برگزاری مراسم شادی  طی این دو ماه ذکر نشده است ،ولی  فضای روانی محرم و صفر باعث شده که خانواده ها از برگزاری هرگونه مراسم‌ شادی و فرح‌بخش شرعی طی این دو ماه خودداری کنند. حتی تولد امام محمدباقر (علیه السلام) پیشوای پنجم شیعیان در سوم صفر تشکیک شده و اول رجب تاریخ نزدیک به حقیقت  این ولادت معرفی شده است .

2-  از دیگر بدعت های مطرح‌شده به‌کارگیری کلمات نوکر، ارباب و غلام نسبت به امام حسین(علیه السلام)  و عزاداران ایشان و خواستن حاجت از ائمه اطهار است. بر اساس آیه اطاعت یا آیه اولوالامر که فرموده است : یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید خدا را اطاعت کنید و اطاعت کنید پیامبر و اولیای امر خود را ( ۵۹ سوره نساء)  بر اطاعت از خدا ،رسول و اولیای امر تاکید شده است و بر نوکری،غلامی و بندگی اولیای امر که همانا ائمه اطهارند،تاکید یا اقراری  نشده است.

3-  برخی از واعظین و مداحان  در آیین های عزاداری  تاکید کردند که «خدایا ما که سگ در خونه توییم و ...» یا سگ در خانه امام حسینیم» به‌راحتی مقام انسانیت  که اشرف مخلوقات به گفته حضرت حق است، با این کلام ها  تنزل  به یک سگ می یابد.آیا این تعابیر بر اساس نص صریح قرآن کریم است؟ آیا ترویج اینگونه تفکرات  و بیانات، بندگی انسان نسبت به خدا را  بیشتر می‌سازد؟ آیا سینه زنی های افراطی و آسیب رساندن  به بدن در مراسم های عزاداری میوه و حاصل  این قبیل تفکرات نمی شود؟ آیا میزان جرم و جنایت جامعه در اثر این تفکرات کاهش یافته است یا اینکه اثر معکوس در ترویج خشونت گرایی در  جامعه  ایجاد می کند؟ امام حسین انسان می خواهد یا نوکرو بنده ی  خود آزار ؟    

4-  یکی از جملات اثرگذار امام حسین در روز عاشورا "هل من ناصر ینصرنی" بود که عزاداران با لبیک یا حسین آن را فریاد می‌زنند .آیا امروز که مسلمانان روهینگیا میانمار ندای مظلومیت و کمک خواهی سر می‌دهند،پیروان این قبیل عزاداری ها  به کمک آنان لبیک می گویند؟ آیا اگر امام حسین (علیه السلام)  امروز در میان ما بود به مدد و کمک این مسلمانان نمی‌شتافت؟ مگر داعیه ی رهروی راه امام سوم شیعه را نداریم؟ اینجاست که گویی شور عزاداری بیش از درس مکتب حسینی  مورد توجه قرارگرفته است و برگزاری مراسم و آداب بدعت مابانه ی آن از هدف اصلی قیام امام حسین علیه السلام که همواره هیهات من الذله بود، ارجحیت پیدا کرده است. آیا امسال هیات های عزاداری حاضرند که هزینه شام و پذیرایی این دو ماه را به بیش از  400 هزار مسلمان آواره میانماری اختصاص دهند؟


5-  بارها از سوی وهابیون و مغرضین، شیعیان دوازده‌امامی به‌عنوان شیعیان دوازده خدایی تهم می‌شوند وعلت آن ، خواستن حوایج برخی شیعیان از ائمه اطهار(علیهم السلام)  است.هرچند که در اندیشه ی شیعی ائمه ی اطهار واسطه فیض‌اند ولی باید پذیرفت که رفتار برخی از مداحان و عزاداران در نحوه ی عزاداری و درخواست‌های مستقیم دنیوی و اخروی از امام حسین علیه السلام به جای استعانت از ذات باری تعالی با آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» در تضاد است و فضای بهانه تراشی برای مخالفان شیعه را فراهم می سازد.

سالگرد شهادت امام حسین و یاران با وفایش در عاشورا فرصتی مناسب برای بازآفرینی هدف خلقت انسان و  تمکین و تسلیم وی  در برابر رضایت حضرت حق است. امید است که رفتار سوگواران حضرت امام حسین علیه السلام در صراط مستقیم الهی باشد  و بدعت هایی که حاشیه را بر اصل قیام امام  ارجحیت بخشیده ،اصلاح و حذف شود. شیعیان با مکارم اخلاق ، ایدئولوژی مکتبی و پرهیز از رفتارهای هیجانی و غیر منطقی می توانند در جهان کنونی اثرگذارتر از رفتار های افراطی عزادارای باشند. 

 دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت /آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست  

تمام ح ق 110

Https://t.me/hosseinghalriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ مهر ۹۶ ، ۱۲:۴۱
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز

پس از تهیه سند آمایش سرزمین استان اصفهان و تاکید بر صنعت گردشگری و شرکت های دانش بنیان هر بخش استان چه دولتی و چه خصوصی به فکر  یک حرکت جهادی در صنعت گردشگری استان افتاد.تهیه برند بین المللی شهری  اصفهان از یک طرف و تشکیل مثلث های گردشگری در شرق ، غرب و مرکز کشور و بخشی نیز به دنبال رونق بوم گردی و جذب گردشگران کوله پشتی افتادند . 

جای تعجب است که طی سال های گذشته که نوشتن سند برای هر بخش مُد روز شده ، نوشتن سند استراتژی و نحوه رسیدن به اهداف بلند مدت مندرج در سند مورد توجه برنامه ریزان و تصمیم سازان قرار نگرفته است.

کلی گویی و بخشی عمل کردن ویژگی سازمان های دولتی و خصوصی استان در صنعت گردشگری شده است.هر بخش آنچه به فکرش درست می رسد را انجام می دهد .نبود طرح و نقشه راه مشخص و مدون همراه با سند استراتژی جز به جز و زمان بندی شده این صنعت دارای مزیت  را در اصفهان نصف جهان با چالش هایی روبرو ساخته است.  

یک ارکستر سمفونیک متشکل از سازهای کوبه ایی ،زهی و بادی زمانی مطبوع نظر مخاطبین قرار می گیرد که هر نوازنده در جای خودش و بر اساس  یک نت مشخص و زیر نظر یک رهبر بنوازد.اگر در ارکستر هر نوازنده ایی بخواهد  ساز خودش را بدون توجه به نت های یکسان بنوازند ایا صدای مطلوب  و مطبوعی  شنیده می شود؟آیا کسی حاضر است برای شرکت در کنسرت این ارکستر بهایی  بپردازد؟

صنعت گردشگری اصفهان همانند ارکستر سمفونی نامنظمی است که هر کس ساز خودش را بدون توجه به نت اصلی و طرح کلی می نوازد.صدور مجوز های بسیار برای هتل سازی ،مراکز اقامتی و گردشگری بدون توجه به برنامه جذب گردشگران خارجی و هماهنگی بین بخشی نه تنها فرصت نیست بلکه در آینده ممکن است تهدیدی برای این صنعت قلمداد شود.

ارکستر سمفونیک صنعت گردشگری اصفهان ابتدا به یک رهبر توانمند و خبره و همچنین طرح کلی و جزیی که وظیفه هر بخش را به طور دقیق مشخص کند،لازم دارد تا تجربه پیامد های صنعت فولاد در استان  تکرار نشود.

https://t.me/hosseinghalriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۱۱
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز

یک عکس از خواب  ابدی  آلان ،کودک سه ساله  کُرد سوری  کنار دریای مدیترانه،  بهانه ایی  شد که  دل آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را برای پذیرش آوارگان سوری نرم کند .این مرگ کودکان چقدر دردناک و اثرگذار است.جمله مرکل همچنان باید برای همه  مسلمانان دردناک باشد که گفت«به فرزندان آینده خود این پیام را خواهیم داد که مردم، سوریه، عراق و افغانستان به ما پناه آورده اند، در حالی‌ که مکه به آنها نزدیکتر بود» .

این روزها هم تصویری دیگری  از خواب ابدی یک کودک مسلمان #روهینگیا میانمار در بستر رودخانه به سراسر جهان مخابره شد.اما اگویا وجدانی برای واکنش به این تصویرها نیست.نه سازمان ملل متحد نه شورای امنیت نه اتحادیه اروپا نه سازمان کنفرانس اسلامی یک حرکت برای پایان دادن به یک نسل کشی و پاکسازی قومی نشان نمی دهند.

مگر حقوق بشر یک #روهینگیا میانماری با حقوق بشر یک امریکایی یا اروپایی فرق می کند؟این تبعیض در کجا شکل می گیرد؟گویا سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت نسبت به کشتن ،سوزاندن و قتل عام انسان ها در مناطق مختلف  دنیا آیین نامه ها  متفاوتی دارد و در مورد کشتار مردم #روهینگیا میانمار آیین نامه سکوت ابلاغ کرده  است.شورای امنیت برای کشته نشدن آمریکایی ها توسط موشک های هسته ایی کره شمالی دغدغه بیشتری نسبت به کشته شدن مسلمان روهینگیا دارد.

پیامبر اکرم که دین مبین اسلام را به بشریت هدیه کرد در حدیثی تاکید می فرماید:اگر کسی صدای مسلمانی را بشنود که به دنبال کمک می گردد وپاسخ نگوید مسلمان نیست.آیا مسلمانان روهینگیا  با مسلمانان سوری و فلسطینی متفاوتند؟آیا اکنون که صدای مظلومیت آنان به گوش می رسد نباید به کمک آنان شتافت؟ این چه دین داری است که من دارم که نسبت به هم دین خود و بحران او بی تفاوتم.ایا من مسلمانم؟ایا تو مسلمانی؟ آیا ما مسلمانیم یا ادعای مسلمانی می کنیم.

براستی  برای مسلمانان  #روهینگیا  چه باید کرد:یک ایرانی مسلمان در شرایط کنونی چه فعالیتی می تواند برای کمک به مسلمانان #روهینگیا  انجام دهد.مقام معظم رهبری طی سخنانی چاره  کار را ورود عملی دولت های مسلمان دانستند که با  فشار سیاسی و اقتصادی به دولت میانمار  انان را  از این قتل عام و پاکسازی قومی بازدارند.

 اما مردم ایران چه مسلمان چه غیر مسلمان چگونه می توانند به انسان های ستم دیده#روهینگیا کمک کنند؟ایجاد پروپاگاندا رسانه ایی علیه دولت میانمار و انعکاس فجایع می تواند اقدام اندکی  برای کمک به  ندای کمک  خواهی مردم #روهینگیا باشد.

1-  هر ایرانی با ساختن #روهینگیا به زبان های مختلف دنیا بویژه انگلیسی و عربی فضای رسانه ایی برای انعکاس وقایع مردم #روهینگیا فراهم کند.آنقدر هشتک تولید شود که شبکه های رسانه ایی بین المللی مجبور به انعکاس آن در صدر اخبارها روزانه  شوند.

2-  از طریق شبکه های اجتماعی تلاش کنیم به مردم جهان  عمق فاجعه را اطلاع رسانی کنیم.با اشتراک تصاویر دردناک قتل عام مسلمانان #روهینگیا  وجدان مردم جهان را بیدار کنیم.

3-  نقش احزاب و تشکل های  غیردولتی یا  مردم نهاد در این برهه زمانی بسیار حایز اهمیت است.احزاب با درخواست راهپیمایی می توانند مردم را برای اعلام انزجار از این فاجعه به خیابان بکشانند و انعکاس اخبار  و رویدادهای ان  در سطح جهان می تواند در نوع خود اثرگذار باشد.

4-  همان گونه که رهبر معظم انقلاب طی سخنانی تاکید کردند جمهوری اسلامی این افتخار را برای خودش باید حفظ کند که علناً و صریحاً علیه ظلم حرف بزند.مردم نیز باید ندای مبارزه با ظلم و کمک به مظلوم را سر دهند. 

5-  نقاش ها ،گرافیست ها ،هنرمندان موسیقی ،کاریکاتوریستها با تولید محتوا و  آثار و انعکاس ان از طریق شبکه های اجتماعی می توانند نقشی در امداد رسانی به مردم بحران زده#روهینگیا داشته باشند.یک ترانه انگلیسی،یک طرح گرافیکی می تواند اثرگذار باشد.عکس آلان کودک کرد سوری در فضای سیاسی و رسانه ایی  بسیار اثرگذار بود و باعث شد آلمان چراغ سبز به پناه جویان سوری نشان دهد.  

6-  ایجاد و روحیه مطالبه خواهی از سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر بویژه بنیاد نوبل با هدف اعلام انزجار از قتل عام مردم #روهینگیا با نوشتن نامه ،جمع آوری امضا  و تحصن در برابر نمایندگی های این سازمان ها در تهران.

تمام ح_ق_110

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۰۴
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز 

وقتی برخی از کشورهای عربی، قطر را به ادعای خودشان به دلیل حمایت از تروریسم و اخوان المسلمین تحریم کردند.ترکیه یک‌لحظه غفلت نکرد و دم را غنیمت جست و  16 ساعته سوپرمارکت‌های قطر را پر از محصولات غذایی تولید خود  کرد.این در حالی بود که عده ایی از بازرگانان اصفهانی  در حال بررسی ورود به این بازار بودند و ندادن ویزا را بهانه ایی برای سستی و کاهلی خود اعلام می کردند.حتی آمار صادرات سه‌ماهه استان به قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد.کامیون های ترکیه در جاده های بوشهر به ایرانیان صادرات کالا را از طریق جاده را  اموزش می دادند.

گویا نواری تکراری است که هرچند سال یک‌بار تکرار می‌شود.عراق آزادشده از دست صدام ،افغانستان آزادشده از دست طالبان ،کشورهای آسیای میانه آزادشده از شوروی سناریوی تکراری که هیچ عبرتی از آن نمی‌گیریم.

چرا #بازرگانان اصفهانی  در استفاده  از فرصت‌ها و تبدیل تهدیدها  به فرصت در تجارت چابک عمل نمی‌کنند؟آیا دلیل آن سستی و راضی بودن به فروش در بازار داخل است؟آیا دولت اجازه حضور در بازارهای خارجی را نمی‌دهد؟ایا دولت بزرگ‌ترین مانع رشد بنگاه‌های اقتصادی است ؟

دکتر #مرتضی_ایمانی_راد اقتصادان برجسته ایران و استاد دانشگاه کانادا همواره به بنگاه‌های اقتصادی تاکید می‌کند که برای بقا درصحنه تولید و تجارت باید به بازارهای جهانی متصل بود.بنگاه‌های که فقط در بازار داخل موفق باشد با حضور یک رقیب خارجی به‌راحتی از پای درمی‌آید. 

حضور در بازارهای خارجی برای تولیدکننده داخلی تمرین رقابت است تمرین ماندگاری در شرایط سخت و تمرین موفق شدن در همه جای جهان است.

نمونه موفق آن را می‌توان در شرکت اپل مشاهده کرد که یک تولیدکننده گوشی همراه با حضور در بازارهای جهانی توانست پایه‌های این شرکت را  تقویت کند و همواره به‌عنوان یک برند معتبر در نزد جهانیان شناخته شود.

سهم کالاهای اصفهانی در بازارهای جهانی فقط فولاد و محصولات نفتی  خلاصه می‌شود؟ هیچ کالا با برند معتبر تولید اصفهان نمی‌تواند  یک ارزش ویژه برای استان ایجاد کند؟

شرکت کاله ،میهن و شیرین عسل توانسته‌اند با حضور مداوم در بازار عراق جایگاهی برای خود دست‌وپا کنند.کدام تولیدکننده استان اصفهان توانسته یک برند معتبر در یک کشور خارجی ایجاد کند؟آیا شرکت‌های نامبرده در ایران فعالیت نمی‌کنند؟آیا این واحدها از بانک‌های ایرانی تسهیلات دریافت نمی‌کنند؟آیا این ضعف واحدهای تولیدی و بازرگانی استان نیست که از فرصت‌های پیش‌آمده استفاده نمی‌کنند؟آیا این ضعف فرهنگی نیست که چند تولیدکننده اصفهانی نمی‌توانند یک برند خوشنام در بازارهای خارجی ایجاد کنند؟ این قبیل سووال ها را چه کسی باید پاسخ بدهد؟دولت،نظام یا بنگاه‌های اقتصادی اصفهان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۵۲
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز 

امروز سه ماه تمام  از پیروزی لیست اطلاح طلبان اصفهان در شورای شهر پنجم می گذرد.سه ماهی که مملو از حوادث،وقایع و رویدادهای متنوع و متعدد در  شهر ،استان و کشور بوده است.از انتخاب وزرا دولت دوازدهم گرفته تا رایزنی شوراهای شهر برای انتخاب شهردارها.برای ما اصفهانی ها هم خشکی زاینده رود در تابستان گرم و سوزان هم هدیه ایی ناخواسته بود که به عنوان پاداش پس از مشارکت در  انتخابات دریافت کردیم.چند نکته کوتاه و قابل تامل  پیرامون شورای شهر پنجم اصفهان عرضه می دارم.    

1-  طولانی شدن فرایند انتخاب شهردار اصفهان نسبت به انتخاب شهردار تهران با وجود شخصیت های سیاسی  و نخبه بسیار آن کلان شهر ،نه تنها نشان از دقت و وسواس این شورا در انتخاب شهردار نبوده بلکه به طور ناخودآگاه زمینه انشقاق و گروه بندی جدیدی بین طرفداران گزینه های شهرداری فراهم کرده است.تشکیل گروه های هواداری کاندیداها شاید پدیده معمول با هدف رایزنی و معرفی به اعضای شورای شهر باشد ولی هتاکی به شخصیت های با سابقه سیاسی و مدیران با تجربه ارمغان این درنگ بود که می تواند پروژه  انشقاق و گروه بندی در جبهه اصلاحات را کلید زند.این مسیری است که شورای نوپای پنجم خواه یا ناخواه در حال پیمودن است و امید است که با نگاه به عملکرد سه ماه غیر رسمی  شاهد برنامه ریزی دقیق تری برای چهار سال فعالیت رسمی این شورای شهر جوان و پویا باشیم.

2-  برگزاری جلسات گوناگون در خانه های مختلف شاید نشان از دغدغه مندی و با هدف حفظ وحدت بین شورای شهر اصلاح طلب  باشد ولی تعبیر افراد بیرون از خانه از  این  رویدادهای متفاوت از منظور برگزارکنندگان است  و همین  اتفاق های ساده می توان رنگ امید و همدلی را از بنفش به رنگ سیاه تضاد  به مرور زمان تغییر دهد.

3-   آستانه حساسیت جوانان اصلاح طلب یا به قول یکی از سینه سوختگان اصلاح طلبان جوان به دلیل سرخوردگی در  انتخابات های گذشته و کنار گذاشتن آنان ،شاید کمی بالا رفته و نسبت به هر خبر یا رویدادی فارغ از واقعی بودن یا نبودن واکنش غضب آلود نشان می دهند.در این وضعیت نقش ریش سفیدان و بزرگان احزاب و گروه های سیاسی  در این برهه بیش از هر زمان دیگر اهمیت دوچندان دارد زیرا بزرگی و درایت در زمان بحران خودش را نشان می دهد نه در شرایط مناسب و مساعد.برگزاری نشست های هم اندیشی شاید راهکاری باشد که بتوانند هواداران و سمپات ها را به گفتگو و ارایه نظر تشویق کنند.متاسفانه این رویه در بین احزاب اصلاح طلب به ندرت مشاهده می شود و بنیاد امید ایرانیان و سازمان عدالت و آزادی ایران اسلامی  توانسته با برگزاری نشست های هفتگی تا اندازه ایی به این موضوع توجه داشته باشد.

4-   تحویل گرفتن شهرداری اصفهان که نوجوان 14 ساله ایست  با تفکر اصول گرایی بزرگ شده،مساله ایی است که به حمایت همه جانبه طیف سیاسی و مدیریتی نیاز دارد تا تغییر دیدگاه دهد.احزاب و گروه های سیاسی می توانند پشتوانه قابل اطمینان برای شورای شهر پنجم باشند تا با استفاده از نیروهایشان علاوه بر حمایت از دیدگاه شورا و شهردار زمینه پرورش جوانان مستعد و توانمند را فراهم سازد.انتقال بین نسلی از جوانان چپ دهه 60 به جوانان اصلاح طلب دهه 90 با یک فاصله ایی روبروست که چهارساله ی  دولت دوازدهم و شورای شهر پنجم می تواند تا اندازه ایی این فاصله  را جبران کند. 

5-  خط و نشان کشیدن برخی از شخصیت های سیاسی اصول گرا برای کاندیدهای شهرداری به پاسخ در خور نیاز دارد.پاسخی که بایستی به سکوت این آقایان در برابر تخلفات شهردار قبلی اشاره داشته باشدکه تخلف،تخلف است،چپ و راست ندارد.همدلی و هماهنگی شورای شهر منتخب در واکنش متناسب به این قبیل اظهارات می تواند انسجام این شورا را برای حل بحران ها و مسایل نشان دهد.نقش نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی که در این مدت در حمایت از شورای پنجم و کاندیداهای شهرداری کمرنگ  شده که جای تامل دارد. 

6-  جریان اصلاح طلبی اصفهان شاید  تمام توان فکری خود بر شهرداری متمرکز کرده و این در حالیست که دولت با سازمان ها و نهادهای متعدد می تواند بستری برای تقویت تفکر اصلاح طلبی و سازمان دهی نیروهایشان باشد.شاید بی توجهی رییس جمهور در انتخاب وزرا به نظرات اصلاح طلبان کمی آنان را آزرده خاطر کرده ولی در استان ها می توان سازمان سیاسی در قالب سازمان های دولتی نهادینه شود و بستر مناسبی برای پرورش مدیران توانمند سیاسی برای آینده استان و کشور باشد.تا در هنگام انتخاب یک شهردار یا مدیر توانمند  با چراغ  گِرد شهر نگردیم. 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۵۰
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز 

یک تصویر از یک فیلم ،یک نگاه کافی بود تا ایرانی نه جهانی  را به هم بریزد.شیر مرد 25 ساله ایی که در ظهر التنف مرز میان سوریه و عراق در میان جنگ، خون و دود در اسارت داعشی ها یک نگاه مصمم عاری از ترس به جهانیان هدیه داد.هدیه ایی که نه‌تنها هراسی به دل ایرانیان نینداخت بلکه آنان را به گفته المانیتور رسانه آمریکایی آنان را متحدتر و مصمم‌تر برای مقابله با داعش  ساخت. 

این نگاه‌ها در طول تاریخ ایران بارها و بارها تکرار شده است.نگاهی که بابک خرمدین ایرانی مبارز  در برابر خلیفه عباسی داشت و با خون خود صورت خود را گلگون ساخت تا مبادا چهره‌اش در اثر شکنجه نشان از ضعف و در برابر یک متجاوز ترسیم شود.جنگ هشت‌ساله ایران و عراق مملو از تصاویری است که رزمندگان اسیرشده  ایرانی تحمل هرگونه شکنجه و فشاری را بر درز اطلاعات ترجیح دادند پس خلق این صحنه ها و تصویرها برای ایرانیان تازگی ندارد .

شهید شدن محسن حججی شاید بهانه ایی برای عکس گرفتن مقامات و حضور شخصیت‌ها سیاسی و نظامی در منزل آن شهید شده باشد  ولی یک درس بزرگی به جوانان  ایرانی آموخت که برای حفظ امنیت کشور و دفاع از حریم اهل‌بیت و دفع شّر در  جهان باید ایثار کرد و جانبازی کرد و از خود گذشت. 

با نگاهی گذرا  به کارنامه کوتاه زندگی‌اش او را جهادگری سازنده در مناطق محروم و روستایی  و خادمی که در ایام نوروز همواره در منطقه طلاییه  لشگر 8 نجف اشرف پذیرای اردوهای راهیان نور بود، می توان تجسم کرد.

دغدغه ایی که حججی و سایر  شهدای مدافع حرم برای حفظ از حریم اهل‌بیت چه در عراق و سوریه داشته و دارند می‌تواند برای دفاع از کیان کشور در تمام بخش‌های سیاسی ،اقتصادی ،ورزشی  تعریف شود.اینکه برای کشور خود غیرت داشته باشیم برای امنیت اش،آسایش اش و آرامش اش و پیشرفت و توسعه‌اش تلاش کنیم.

درسی که امروز می‌توان از حججی‌ها گرفت که ایرانی برای منافع کشورش نه‌تنها از مال اش  بلکه از جانش در اقصا نقاط جهان  می‌گذرد و این درس در بخش اقتصاد کشور باید بارها و بارها تدریس و تفهیم شود که برای تولید ارزش قایل باشیم و نسبت به محصول و خدمات به نام  ایران  غیرت داشته باشیم.غیرتی که حججی‌ها  برای آن خون دادند،تولیدکننده و صادرکننده ایرانی برای آن بجنگد،مبارزه کند و نگذارد اقتصاد ایران اسیر داعش های اقتصادی  شود.  

ایران امروز ایرانی پر از مسایل و مشکلاتی است که به مسوولینی دغدغه مند و مدیرانی متخصص و کاربلد نیاز دارد. توجه به اقتصاد مقاومتی درون زا راه‌حلی است که می‌تواند این مشکلات را با نگاه مدیریت عالمانه و جهادی برطرف کند.

 محسن حججی با نگاه نافذش فهماند در برابر هجوم سبعانه داعش می‌توان مثلِ کوه ایستاد و خم نشد مثلِ  اقیانوس عمیق بود و از توفان نترسید و مثل شمع روشنایی داد و آب شد.   


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۴۸
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز

استان اصفهان با داشتن روزنامه ها ،هفته نامه ،خبرگزاری ها و رسانه های متعدد در کنار عنوان های صنعتی ترین استان،برخوردارترین استان ،مدیر خیزترین استان در عرصه رسانه هنوز نتوانسته شخصیت رسانه ایی تاثیرگذار طی دو دهه اخیر درسطح ملی پرورش دهد.شاید علت آن محافظه کار شدن خبرنگاران و روزنامه نگاران اصفهانی  و به خصوص رسانه هاست که زمینه پرورش این خبرنگاران را فراهم نساخته و همواره به دنبال خبرنگاران نشست مطبوعاتی اند نه خبرنگار جسور ، پژوهشگر و تحلیل گر.  

فعالیت 8 روزنامه در استان 5 میلیون نفری شاید پوشش تمام اخبار و رویدادها را به خوبی انجام دهد ولی آیا این تعداد روزنامه در کنار پایگاه های خبری ،هفته نامه ها و ماهنامه ها  توانسته بر سرنوشت استان در زمینه های مختلف تاثیرگذار باشد؟آیا این رسانه ها  دارای خبرنگارهای جسور ، پیگیر و تحلیل گرند که بتوانند بر تصمیم سازی و تصمیم گیری مسوولین تاثیرگذار باشند؟

یکی از مهم‌ترین مسایل  امروز استان را می توان  حافظه کوتاه‌مدت  مردم دانست که زود فراموش می‌کنند و این فراموشی هم نسبت به رویدادهاست و هم نسبت به قول و وعده مسوولین که آنها هم مانند مردم وعده های خودشان را فراموش می کنند.خبرنگار به عنوان چشم بینا و حافظه بلندمدت جامعه می  تواند از حقوق مردم در زمینه های مختلف دفاع کند.

علت موفقیت رسانه‌هایی مانند BBC و واشنگتن پست و وال استریت ژورنال  این است که یک خبرنگار در حوزه تخصصی خود اطلاعات کامل دارد و به طور مرتب و مستمر اخبار حوزه تخصصی را پوشش می دهد و به عنوان تحلیل گر همواره طرف مشورت سازمان ها و نهادهاست.به‌عنوان‌مثال یک خبرنگار در حوزه دفاعی واشنگتن پست می داند ایران دارای چه توانمندی نظامی است؟موشک هایش چه بُردی دارند و از چه موادی  سوخت گیری  می کنند.یا در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایران دارای چند فروند کشتی است.خبرنگار تخصصی هر حوزه علاوه بر انعکاس رویدادها همواره نظر کارشناسی خود را با بهره گیری از تجربه و تحلیل خود ارایه می دهد. 

شاید یک نمونه بومی را بتوان از عادل فردوسی پور گزارشگر ورزشی صدا  وسیما نام برد. گزارشگری که توانسته برنامه 90 را به عنوان پربیننده ترین و اثرگذارترین برنامه صدا و سیما در بین مخاطبین تبدیل کند.این خبرنگار ورزشی می تواند علاوه بر ارایه اطلاعات تاریخی بر تاکتیک بازی تیم ها نظر کارشناسی بدهد. 

اگر امروز از خبرنگاران رسانه های اصفهان بپرسند که استان اصفهان به طور دقیق چه میزان فولاد تولید می کند و  چه تنوع محصول فولادی داریم؟شاید تعداد انگشت شماری باشند که آمار دقیقی ارایه کنند.مالیات یک موضوع مهم اقتصاد کشور به‌ویژه استان اصفهان است. یک خبرنگار اصفهانی چقدر بر روی این موضوع کارکرده که به خاطر عملکرد مدیرکل مالیاتی استان چند شرکت دفاتر حسابداری خود را به تهران منتقل کردند؟ 

با ظهور رسانه های متعدد در استان اصفهان به خبرنگار تخصصی در حوزه های مختلف به شدت احساس می شود زیرا این خبرنگاران متخصص و پژوهشگرند که با پیگیری  سوژه ها نسخه مناسبی برای چالش ها می نویسند و به عنوان مشاوره رایگان سازمان ها دولتی و خصوصی نقش ایفا می کنند.  

چنانچه خبرنگار تخصصی در یک حوزه فعالیت جدی کند،منافع بسیاری عاید وی می‌شود و به‌عنوان یک مشاور و صاحب‌نظر همواره مورد مشورت افراد و یا سازمان ها  قرار می‌گیرد.

روز خبرنگار مبارک

                                               کانال حسین قلع ریز @ hosseinghalriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۴۶
حسین قلع ریز

 #حسین_قلع_ریز 

دومینو شکست اصول‌گرایان از انتخابات یازدهم ریاست جمهوری شروع و همچنان با سرعت باورنکردنی  ادامه دارد.این شکست‌ها پی‌درپی به‌قدری  تمرکز آنان به‌ویژه جمنا  را ازدست‌داده که دست به دامان یک خواننده زیرزمینی برای جمع‌آوری آرای جوانان در روزهای پایانی انتخابات دوازدهم ریاست جمهوری شد.دور شدن شخصیت‌های کاریزمای اصول‌گرایان ازجمله علی‌اکبر ناطق نوری و  محمدرضا باهنر  از محور تصمیم‌گیری و ظهور جمنا و همچنین اجماع نیافتن احزاب درون این جبهه برای حمایت از یک کاندیدا در انتخابات نشان از عمیق بودن اختلافات درون این جبهه  است که  باعث شده تصمیم‌های عقلایی و عقلانی این جریان  در پایین‌ترین سطح خود طی چهار دهه فعالیت سیاسی قرار گیرد.

تقدیر از امیر   تتلو خواننده زیرزمینی در جشن اولین سالگرد راه‌اندازی و فعالیت «فارس پلاس» از سوی سخنگوی رسمی جمنا باوجود نهیب‌های حسین شریعتمداری مغز متفکر رسانه ایی اصول‌گرایان نشان از ریختن  آب پاکی این دیدگاه سیاسی بر روی آرمان های  خود باشد.حضور شخصیت‌های نوظهور اصول‌گرایی  در این مراسم و تشویق تتلو نشان از درماندگی این تفکر  در تجلیل از شخصیت‌های  تأثیرگذار نزدیک به طیف خود دارد.

شاید اصول‌گرایان حسرت داشتن یک سید محمد خاتمی را در ذهن خود بارها تکرار کنند که با یک امضا و حمایت ،نمایندگان لیست امید مجلس شورای اسلامی،مجلس خبرگان رهبری،ریاست جمهوری  و شوراهای شهر را پیروز میدان سازد.پروژه شبیه‌سازی غلامعلی حداد عادل نتوانست برای اصول‌گرایان نتیجه ایی در برداشته باشد.حتی دست به دامان شدن فالوورهای اینستاگرام امیر تتلو نتوانست اصول‌گرایان را از سقوط در دره شکست نجات دهد.

 تفکر اصول‌گرایی پس از هشت سال یکه‌تازی در عرصه دولت،مجلس شورای اسلامی و 14 سال در شهرداری برخی از کلان‌شهرها امروز با چالش بقا در عرصه سیاست روبروست.چالشی که طرفداران تندرو آن  چاه عمیقی برای بزرگان و طرفدارانشان کندند.چاهی که خیلی عمیق نیست و اگر جبهه اصلاح‌طلب مراقب رفتار و تصمیم‌های خود نباشد نردبانی برای بالا آمدن اصول‌گرایان به این چاه می‌اندازد.رفتارهای انتحاری اصول‌گرایان و فشار به دولت و مجلس نشان از برهم ریختن نقطه تمرکز و تعادل آنان است.

درماندگی اصول گرایان تندرو  را می توان در کوه ساختن یک کاه به وضوع مشاهده کرد.آتش توپخانه‌های سنتی و مدرن  آنان در شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌ها یک‌لحظه متوقف نمی‌شود و برای یک دستمال حاضرند قیصریه را به آتش بکشانند.نمونه این رفتار را در امضای قرارداد پارس جنوبی با شرکت توتال به‌وضوح قابل‌مشاهده است. 

 با احترام کامل به این تفکر سیاسی که بخشی از جامعه همواره پیرو آن بوده و به‌ویژه به عُقلای این جریان  باید یادآور شد رفتار بازنده سیاسی  پس از انتخابات نشان از  میزان بلوغ آن طیف سیاسی است.شاید رفتار منطقی آنان بتواند زمینه همکاری جناح پیروز را با آنان در عرصه مدیریت کشور فراهم کند هرچند که در طول 8 سال دولت نهم و دهم از هیچ مدیر اصلاح‌طلب درصحنه مدیریت کشور استفاده نشد و بخش خصوصی تنها پناهگاه اصلاح‌طلبان در مدت فترت از دنیای سیاست بود .

 گفتمان تتلیسم مانند موسیقی اش برای اصول گرایان در شرایط کنونی شاید برای عده ایی جذاب باشد ولی همان گونه که تاریخ موسیقی ایران نشان داده این نوع موسیقی تاریخ  یکبار مصرف دارد و در یک دوره کوتاه به فراموشی سپرده می شود .اصول گرایان به عنوان یک جریان سیاسی تاثیرگذار نباید اسیر این گفتمان زودگذر شوند زیرا این گفتمان پایه و اساسی برای ماندگاری ندارد که بتواند پیروانش را برای مدتی جذب کند.         

                                               کانال حسین قلع ریز @ hosseinghalriz


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۳۵
حسین قلع ریز

‍ #حسین_قلع_ریز

دوازدهمین رویداد در مسیر موفقیت به همت شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان با حضور جعفر ذره بینی بنیان‌گذار موکت ماهوت،صنایع غذایی پریس و عضو موسس بانک‌های  کارآفرین و خاورمیانه  برگزار شد.ذره بینی متولد 1322 اصفهان و از پایه‌گذاران انجمن مدیران صنایع استان و اتاق بازرگانی ایران و انگلیس است.نمایندگی بخش صنعت در پنج دوره هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان  از دیگر بخش‌های کارنامه این کارآفرین نمونه و برتر ایرانی است.گزیده ایی کوتاه و مختصر  از سخنان وی را می‌خوانید .

1-  شخصیت کارآفرین از دوران کودکی شکل می‌گیرد.نشست‌وبرخاست با بزرگان و فرهیختگان در شما انگیزه کار و تلاش ایجاد می‌کند.(کارآفرینی یعنی انگیزه داشتن) 

2-  فعال اقتصادی باید به دنبال درآمد معقول و منطقی  باشد و از روال طبیعی نباید خارج شود .در اوج می‌توانستیم پول بسیاری دربیاوریم .درامد یک‌شبه،یک‌شبه می‌رود.(کارآفرینی متضاد رانت‌خواری)

3-  وقتی در سال 1349 نخستین موکت را تولید کردیم مغازه‌داران شمس‌العماره تهران حاضر نبودند که رول موکت را در مغازه بگذارند ولی با استمرار و پایداری  چند سال بعد  پشت درب کارخانه با پول نقد صف‌کشیده بودند.(کارآفرینی یعنی استمرار و پایداری) 

4-  هیچ‌وقت و هیچ زمان کیفیت را قربانی قیمت نکنید زیرا محصول باکیفیت خریدار خودش را دارد و محصول ارزان و بی‌کیفیت چند روز بیشتر مشتری ندارد.(کارآفرینی یعنی محصول باکیفیت) .

5-  اگر قصد کارآفرینی دارید میدان را در بدترین وضعیت ترک  نکنید.ماندن در میدان جنگ  است که از شما اسطوره می‌سازد نه فرار از میدان .(کارآفرینی یعنی جنگجو).

6-  کارآفرین خلاق و  نوآور است.می‌داند کجاست و کجا می‌رود. (کارآفرینی یعنی خلق کردن )

7-  یک کارآفرین موفق برای خود اصول و قانون تعریف می‌کند و برای بخش لجستیک (پشتیبانی ) تدارک ویژه می‌بینید.(کارآفرینی یعنی قانون داشتن) 

8-  به‌صورت  انفرادی کار کردن موفقیت اندکی را رقم می‌زند.با یکدیگر جمع شوید سرمایه‌های کوچک خود را مجتمع کنید و فکرهایتان را روی‌هم بریزد.(کارآفرینی یعنی گروه ساختن)

9-  یک کارآفرین در قالب یک تشکل اقتصادی می‌تواند راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر حرف بزند و اثرگذار باشد.(کارآفرینی یعنی تشکل‌گرایی)

10-   اخلاق کسب‌وکار  را یاد بگیرد و در فعالیت خود به کار گیرد. (کارآفرینی یعنی اخلاق‌مداری)

11-   به دوستان ،همکاران و کارمندان بگویید به آنان اعتماد دارید ،مگر اینکه خلافش ثابت شود.(کارآفرینی یعنی اعتماد داشتن) 

12-  صداقت و اعتماد دو عامل موفقیت هر فعال اقتصادی است .با مشتری خود صادق باشید.(کارآفرینی یعنی صداقت)  

13-  یک کارآفرین موفق صبح ،زودتر از کارکنان خود در محل کار حاضر می‌شود.(کارآفرینی یعنی سحرخیزی)

14-  به کشور و شهر خود اِرق داشته باشید.نسبت به محصول و خدمت  خود  غیرت داشته باشید.(کارآفرینی یعنی وطن‌پرستی)

15-   کاظم خسروشاهی بنیان‌گذار کارخانه مینو در دوران نخست‌وزیری جمشید آموزگار به‌عنوان وزیر بازرگانی انتخاب شد چرا دولت از کارآفرینان موفق برای پست وزارت استفاده نمی‌کند.

16-   فضای اقتصادی اصفهان به حاج افضل‌ها نیاز دارد.حاج افضل در بازار اصفهان طلبکاران و بدهکاران ورشکسته را جمع می‌کرد و با بخشش و تقسیط بدهی آنان زمینه ادامه فعالیت اقتصادی ورشکسته‌ها را فراهم می‌کرد.

17-   فعالیت اقتصادی  بالا و پایین دارد نه در بالای آن مغرور شوید نه در پایین آن غمگین و افسرده(کارآفرینی یعنی انعطاف)  

  کانال حسین قلع ریز   @hosseinghalriz

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۱۷
حسین قلع ریز

#حسین_قلع_ریز

اتفاقات ناگوار هفته گذشته در چهار گوشه ایران از قتل آتنا در پارس‌آباد اردبیل ،درگذشت مریم میرزا خانی  تا چاقوکشی در مترو شهرری گرفته تا مزاحمت یک مرد دیوانه برای  4 زن اصفهانی و شلیک  یک سرباز وظیفه در پادگان قزوین به‌سوی هم خدمتی‌های نمونه ایی  از  اخبار دلخراشی است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌گردد.

شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام که بیشترین سهم کاربری موبایل به دستان ایرانی را دارد در کنار تسهیل ارتباطات و همچنین تسهیل کسب‌وکار زمینه انتقال سریع اخبار ناخوش و ناگوار را فراهم کرده است.این شبکه‌ها مانند ذره‌بین هر رویداد را در عرض چند دقیقه به صدر اخبار رسانه‌ها تبدیل می‌کند.

 هم دردی مردم با خانواده درگذشتگان و مجروحین در شبکه‌های اجتماعی با لایک زدن و نوشتن یک جمله  شاید نوعی رفتار تصنعی و روزمره  باشد ولی زنگ خطری هشدارآمیز برای آنان است که شاید روزی خدای‌ناکرده این اتفاق برای شما هم بیفتد.

حادثه خبر نمی‌کند ولی می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.همه مردم شاید یک جمله مشترک در این راستا بگویند که «دولت باید چنین کند، دولت باید چنان کند ».دولت ،نیروهای نظامی و انتظامی  به‌تنهایی نمی‌توانند تضمین امنیت و آسایش روانی برای شهروندان ایجاد کنند بلکه این مردم‌اند که می‌توانند با همکاری و همیاری یکدیگر ضریب امنیت و روانی جامعه را افزایش دهند. 

دیدگاه نگارنده  بر این نیست که دولت نقش چندانی در سلامت روانی جامعه ندارد بلکه منظور کلام این است که حس مسوولیت پذیری در برابر ناهنجاری‌های جامعه و رویدادهای تلخ و ناگوار در مردم بایدنهادینه شود تا امنیت جامعه افزایش یابد.مردمی شدن اقتصاد،فرهنگ،هنر،امنیت تهدیدی برای جامعه  نخواهد بود. 

به گفته کنفوسیوس حکیم چینی «به‌جای نفرین به تاریکی شمعی روشن کنید».چنانچه هر  فردی در جامعه شمعی روشن کند  تاریکی وجود نخواهد داشت .

مسوولیت پذیری مردم در جامعه مدنی علاوه برافزایش امنیت روانی جامعه گفتمان مطالبه گری از دولت و حاکمیت را  به‌صورت منطقی جاری و ساری می سازد.به‌عنوان‌مثال فردی که برای اشتغال جوانان یک واحد تولیدی راه‌اندازی می‌کند و بخشی از درآمد آن را برای کمک به خانواده‌های بی‌بضاعت صرف می‌کند و مسوولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد و نقش مهمی در برقراری امنیت جامعه ایفا می‌کند و سخن وی در مطالبه گری از دولت اثرگذارتر خواهد بود. تعمیم این مثال در بخش‌های اجتماعی ،دینی ،فرهنگی و هنری و آموزشی نیز مصداق پیدا می‌کند که یک شهروند از توانایی مالی و علمی خود برای افزایش ضریب امنیت جامعه استفاده کند.نتیجه این سطرها این است که بیایید بار جامعه را به‌اندازه توان به دوش بکشیم .مسوولیت اجتماعی برای خودمان تعریف کنیم و بی‌تفاوت از کنار این وقایع نگذریم.به‌جای اینکه بگویم دولت چه باید بکند بگوییم من چه‌کاری می‌توانم انجام دهم.اگر می‌توانم آموزش بدهم ،اگر می‌توانم حرف بزنم اگر می‌توانم بنویسم و حتی اگر می‌توانم یک عکس بگیرم و آن را منتشر کنم. 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۱۵
حسین قلع ریز