حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

این روزهای دیوارهای شهر اصفهان با شهروندانش حرف می‌زند،نگاه می‌کند و می‌خندد.انعکاس هنر در دیوارهایی که سیمان و آجر سخت را به بومی نقاشی تبدیل کرده  و  هر یک نشان از جریان داشتن زندگی و انعکاسی از هنر و تمدن شهری به قدمت تاریخ است .

در آستانه عید نوروز  با اینکه زاینده‌رودی خشک داریم اما شهری با لبخند نقاشی‌ها و رنگ‌هایی به تنوع رنگین‌کمان و قالی‌های  پرنقش‌ونگار اصفهان داریم .

اصفهان شهر تاریخ ،شهر هنر، شهر فرهنگ درگذر قرن 21 به یک بازآفرینی هنر دیروز و خلق هنر امروز  نیاز دارد. بازآفرینی که با الهام از گذشته و همراه با هنر روز دنیا بتواند در زندگی امروز شهروندان نقش‌آفرینی کند و در میان زندگی پر مشغله و پر استرس لحظاتی شاد و متفاوت را برای شهروندان تجربه کند.

ابتکار قابل‌تقدیر سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در نقاشی دیوارهای سیمانی و آجری بی‌روح خیابان‌ها ، کوچه‌ها  و گذرها به‌ نوعی بازآفرینی هنر برای مردم شهر است.هنری که روزانه میلیون‌ها بازدیدکننده دارد و  شهر را به یک نمایشگاه دایمی نقاشی تبدیل ساخته است .

حضور هنرمندان و دانشجویان رشته نقاشی در این پروژه فقط زیباسازی دیوارهای  شهر نیست ،بلکه آشنا ساختن مردم با هنر نقاشی و سبک‌های هنری به‌ویژه هنر نگارگری است.

حضور هنر نگارگری با راز و رمزهای خود  در زندگی شهری می‌تواند حس ستایش زیبایی ، مفاهیم عرفانی و اخلاقی را در جامعه تقویت کند و این هنر برگرفته از  ادبیات کهن بویژه داستان های شاهنامه و مثنوی  می تواند جلوه ای خاص به شهر و جذابیتی برای بازدید گردشگران را فراهم کند.

این دیوارنگارهای شهر هرروز به بازدیدکنندگان یک پیام صلح و دوستی تقدیم می‌کند که هرروز را با زیبایی و لبخند آغاز کنیم و در میان مسایل و مشکلات روزمره تصویری  زیبا از زندگی امروز و دیروز را تداعی کنیم.

معرفی سبک‌های نقاشی و آثار ارزشمند نقاشان مکتب اصفهان از جمله رضا  عباسی پیش قراول مکتب نگارگری اصفهان  ،محمود فرشچیان ،رستم شیرازی،پورصفا در این  نقاشی‌های  دیوارها  می‌تواند گردشگران خارجی را با تاریخ هنر این شهر آشنا و چه‌بسا علاقه‌مند سازد.آشنایی که منجر به خرید آثار هنری این شهر ازجمله صنایع‌دستی می‌شود و جریان اقتصادی هنر را به نوعی زنده نگه می‌دارد.

دیوارهای پرنقش‌ونگار می‌تواند گردشگران جوان را به بازدید از اصفهان علاقه‌مند سازد.وسایل ارتباطی این روزها می‌تواند این جذابیت‌ها در کمتر از یک ثانیه به اقصا نقاط جهان معرفی کند و انگیزه ایی برای بازدید از شهر هنر خیز اصفهان ایجاد کند. نمونه این روش را می‌توان در جشن رنگ‌های  هند مشاهده کرد که سالیانه چندین میلیون نفر را برای بازدید به هند می‌کشاند.

 امید است که سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با دعوت از هنرمندان رشته نقاشی و نگارگری در تمام سبک‌ها چه سنتی چه مدرن زمینه خلق آثار بدیل و ارزشمند بر دیوارهای شهر را فراهم سازد.اصفهان همواره در نقاشی صاحب سبک و مکتب بوده و دیوارنگاره می تواند انعکاس این هنر به مخاطبین امروزی باشد.

این کاروان هنر می‌تواند در بین هنرمندان هنرهای تجسمی ازجمله مجسمه‌سازی و هنر موسیقی ،شعر و غیره انگیزه‌ای برای آفریدن ایجاد کند تا با خلق آثار شهروندان و گردشگران را باهنر این شهر آشنا سازد.

گزارش تصویری از دیوارنگاره های اصفهان


در خبرگزاری برنا





موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۹
حسین قلع ریز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی