حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

#حسین_قلع_ریز

استان اصفهان با داشتن روزنامه ها ،هفته نامه ،خبرگزاری ها و رسانه های متعدد در کنار عنوان های صنعتی ترین استان،برخوردارترین استان ،مدیر خیزترین استان در عرصه رسانه هنوز نتوانسته شخصیت رسانه ایی تاثیرگذار طی دو دهه اخیر درسطح ملی پرورش دهد.شاید علت آن محافظه کار شدن خبرنگاران و روزنامه نگاران اصفهانی  و به خصوص رسانه هاست که زمینه پرورش این خبرنگاران را فراهم نساخته و همواره به دنبال خبرنگاران نشست مطبوعاتی اند نه خبرنگار جسور ، پژوهشگر و تحلیل گر.  

فعالیت 8 روزنامه در استان 5 میلیون نفری شاید پوشش تمام اخبار و رویدادها را به خوبی انجام دهد ولی آیا این تعداد روزنامه در کنار پایگاه های خبری ،هفته نامه ها و ماهنامه ها  توانسته بر سرنوشت استان در زمینه های مختلف تاثیرگذار باشد؟آیا این رسانه ها  دارای خبرنگارهای جسور ، پیگیر و تحلیل گرند که بتوانند بر تصمیم سازی و تصمیم گیری مسوولین تاثیرگذار باشند؟

یکی از مهم‌ترین مسایل  امروز استان را می توان  حافظه کوتاه‌مدت  مردم دانست که زود فراموش می‌کنند و این فراموشی هم نسبت به رویدادهاست و هم نسبت به قول و وعده مسوولین که آنها هم مانند مردم وعده های خودشان را فراموش می کنند.خبرنگار به عنوان چشم بینا و حافظه بلندمدت جامعه می  تواند از حقوق مردم در زمینه های مختلف دفاع کند.

علت موفقیت رسانه‌هایی مانند BBC و واشنگتن پست و وال استریت ژورنال  این است که یک خبرنگار در حوزه تخصصی خود اطلاعات کامل دارد و به طور مرتب و مستمر اخبار حوزه تخصصی را پوشش می دهد و به عنوان تحلیل گر همواره طرف مشورت سازمان ها و نهادهاست.به‌عنوان‌مثال یک خبرنگار در حوزه دفاعی واشنگتن پست می داند ایران دارای چه توانمندی نظامی است؟موشک هایش چه بُردی دارند و از چه موادی  سوخت گیری  می کنند.یا در حوزه حمل‌ونقل دریایی ایران دارای چند فروند کشتی است.خبرنگار تخصصی هر حوزه علاوه بر انعکاس رویدادها همواره نظر کارشناسی خود را با بهره گیری از تجربه و تحلیل خود ارایه می دهد. 

شاید یک نمونه بومی را بتوان از عادل فردوسی پور گزارشگر ورزشی صدا  وسیما نام برد. گزارشگری که توانسته برنامه 90 را به عنوان پربیننده ترین و اثرگذارترین برنامه صدا و سیما در بین مخاطبین تبدیل کند.این خبرنگار ورزشی می تواند علاوه بر ارایه اطلاعات تاریخی بر تاکتیک بازی تیم ها نظر کارشناسی بدهد. 

اگر امروز از خبرنگاران رسانه های اصفهان بپرسند که استان اصفهان به طور دقیق چه میزان فولاد تولید می کند و  چه تنوع محصول فولادی داریم؟شاید تعداد انگشت شماری باشند که آمار دقیقی ارایه کنند.مالیات یک موضوع مهم اقتصاد کشور به‌ویژه استان اصفهان است. یک خبرنگار اصفهانی چقدر بر روی این موضوع کارکرده که به خاطر عملکرد مدیرکل مالیاتی استان چند شرکت دفاتر حسابداری خود را به تهران منتقل کردند؟ 

با ظهور رسانه های متعدد در استان اصفهان به خبرنگار تخصصی در حوزه های مختلف به شدت احساس می شود زیرا این خبرنگاران متخصص و پژوهشگرند که با پیگیری  سوژه ها نسخه مناسبی برای چالش ها می نویسند و به عنوان مشاوره رایگان سازمان ها دولتی و خصوصی نقش ایفا می کنند.  

چنانچه خبرنگار تخصصی در یک حوزه فعالیت جدی کند،منافع بسیاری عاید وی می‌شود و به‌عنوان یک مشاور و صاحب‌نظر همواره مورد مشورت افراد و یا سازمان ها  قرار می‌گیرد.

روز خبرنگار مبارک

                                               کانال حسین قلع ریز @ hosseinghalriz

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی