حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۱ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است


نوشته حسین قلع ریز

برخی از تاریخ‌های تقویم ،یک دنیا  حرف و یک دنیا خاطره است.12 بهمن ،22 بهمن، 3 خرداد ،15 خرداد و ...  در ذهن هر ایرانی یک تصویر مشترک دارد .دوم خرداد هم به‌آرامی کنار این تاریخ‌ها ماندگار شد.

روزی که گفتمانی تازه‌ای به بازار سیاست ،فرهنگ و اقتصاد  جامعه وارد شد .گفتمانی که پس از توسعه زیربناهای اقتصادی و سخت‌افزارها  به سراغ نرم‌افزارهای فکری آمد.گفتمانی که گفتگوی تمدن‌ها را متولد ساخت و چهره جمهوری اسلامی ایران را در سراسر جهان متفاوت‌تر کرد.

دوم خرداد یعنی اینکه هر ایرانی حق اظهارنظر و عقیده  دارد،هر ایرانی حق انتقاد دارد و  در یک شعار یعنی زنده‌باد مخالف من. جامعه مدنی که معمار دوم خرداد آن را مطرح کرد با تندروی‌ها و  آسیب‌های بسیاری روبرو شد.عده ایی چشم‌بسته حرکت کردند و عده ایی با ساختن دیوار آن را محصور کردند.

گویا این آفت هر انقلاب یا  اصلاحی است که پس از پیروزی  عده ایی سوار بر مرکب ترک‌تازی می‌کند و عده ایی به دنبال متوقف ساختن آن به هر بهانه‌اند.

29 اردیبهشت 96  امروز بخشی از  همان دوم خرداد 76 است.بخشی که بر پیکره نحیف ولی زنده دوم خرداد جان گرفت و مدنیت و گفتمان را بر پوپولیست پیروز ساخت.مردم ایران در 22 بهمن 57 با رفتار مدنی خود توانستند به سلطنت  2500 ساله پایان دهند و در دوم خرداد نیز با رفتار خود گفتمان توسعه سیاسی را برگزیدند و در 29 اردیبهشت به عقلانیت و تدبیر در دیوان‌سالاری به‌جای ماجراجویی اعتماد کردند.

کارل مارکس بنیان‌گذار مکتب مارکسیسم می‌گوید:تاریخ دو بار تکرار می‌شود، بار اول به‌صورت تراژدی و بار دوم به‌صورت کمدی و قهرمانان این تاریخ دو بار زاییده می‌شوند: یک‌بار در قامت یک اسطوره و بار دوم به شکل یک دلقک.از گذشته باید پند گرفت و امروز به کار   برد. تندروی جز آسیب زدن به خود و دیگران نتیجه ایی ندارد.ایران اسلامی امروز به وفاق و همدلی برای ایجاد تمدن قرن 15 هجری بیش از هر زمان احتیاج دارد . 29 اردیبهشت هم می‌تواند در تاریخ ایران ماندگار شود مانند دوم خرداد ،12 بهمن و 22 بهمن کانال تلگرام حسین قلع ریز   @hosseinghalriz

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۱۵
حسین قلع ریز