حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

 

سالن مملو از جمعیت جوانی بود که برخی ایستاده سرپاگوش بودند تا بشنوند سخنانی مردی که فعل خواستن را خیلی خوب صرف کرده است.جمعیتی در ساختمان پاتوق تجار و بازرگانان موج می زد .دختر و پسر فرقی نداشت همه آمده بودند که رمز و راز موفقیت شغلی را از زبان یکی از کارآفرینان موفق روزگار خود بشنوند و امیدی تازه بگیرند.هر چند در  هوای سرد پاییزی که آسمان خِسّت  خود را  به رخ زمین می نشاند و بارش باران را  دریغ می داشت ،مردمانی  بوده و هستند  که از تلاش باز نایستند و همواره با مشکلات بجنگند تا باورهایشان  را به ظهور برساند.مردی که نمی خواهد شکست خورده از دنیا رخت ببندد و معنای زندگی را جز تلاش و کوشش برای رسیدن به اهداف تعریف نمی کند.
یتیم شدن در سنین پایین شاید بهانه ایی بود برای کار کردن و این کار شاید شمع سازی در خانه باشد . جمع آوری پارافین کنار سقاخانه بازار حاج آقا شجاع و ساختن شمع ،نخستین تجربه اش بود.تجربه ایی که برای زنده بودن و زندگی کردن باید  ساختن را به جای مصرف کردن بیاموزد.


علی و حسین همدانیان الگوی صرامی

روزگاری که مسعود صرامی عکس علی و حسین همدانیان(1) را در دیوار  ذهنش آویزان کرده بود  و وسعت کار آنها را  تصور می کرد امروز برای  بسیاری از جوانان یک الگوی موفق  کارآفرینی شده است .

فعالیت در سنگ بری ها و تامین نیاز قطعات و ماشین آلات آنان، وی را به طور رسمی وارد عرصه صنعت ساخت.از ساخت سیم های قله بر گرفته تا  ساب سنگ بخشی از فعالیت هایش بود که  منجر به صادرات سنگ به کشورهای حاشیه خلیج فارس  شد.

زمین خوردن های صرامی باعث خلق پروژه می شود

زمانی که برای دریافت یک باتری ماشین  در صف های طولانی زمین خورد، به فکر  ساخت یک کارخانه باتری سازی افتاد و با وجود موانعی که تنها تولید کننده باتری پیش پایش ایجاد کرد ،ولی باز هم از تلاش باز نایستاد و با راه اندازی 24 کارخانه تامین کننده مواد اولیه باتری اجازه نداد خط تولیدش متوقف شود.صرامی یک بار دیگر در آمادگاه اصفهان ،پاتوق پزشکان زمین خورد و فکر ساخت شهرک سلامت  را درسر پروراند.زمین خوردن های صرامی چه پروژه هایی را خلق می کند . همان گونه که سیب به سر نیوتن خورد و جاذبه زمین کشف شد .زمین خوردن های صرامی نیز باعث خلق پروژه های  بزرگی شد.

صرامی که به دلیل توانمند بودن در عرصه صنعت به جرگه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان راه یافت. تلاش کرد درکنار مرحوم موسی خانی بنیانگذار صنایع غذایی خویی به پیگیری و  بررسی مسایل و مشکلات فعالان اقتصادی  بپردازد ولی آرزوهایش را در اتاق ندید و به مسیر دیگری روی آورد.

 در دهه 80 صرامی با تقویت ارتباطات بین المللی خود توانست زمینه جذب 5 میلیون دلار سرمایه گذاری فراهم کند.  پروژه ایی که صرامی توانست نظر سرمایه گذاران خارجی را جلب کند امروز به عنوان آبروی شهر اصفهان شناخته می شود . عشق به مردم و زادگاهش شاید تنها بهانه ایی بود که  حاضر شد  تمام مشکلات را به تن بخرد و در شهر سرمایه گریزی مانند اصفهان ،سرمایه گذار خارجی را جذب کند. سیتی سنتر  اصفهان را به جرات باید یکی از جاذبه های شهر اصفهان به شمار آورد که نه تنها مردم شهر را به خود جذب کرد بلکه پای گردشگران خارجی نیز به این مجموعه باز شده است .

شاید صرامی در دهه 80 متوجه شد که صنعتی ترین استان کشور دیگر ظرفیت  ایجاد کارخانه ندارد برای همین رویکرد خود را مانند یک  سازمان چابک تغییر داد و به سمت خدمات رفت . خدماتی که سال های در ایران صنعتی و کشاورزی  توجهی به آن نمی شد.او دانست که اصفهان با کمبود منابع آب روبرو  می شود به همین دلیل با بررسی مزیت های اصفهان و نیازسنجی خدمات اقدام به طراحی و اجرای پروژه سیتی سنتر کرد.قلب شهر، نامی است که در زیر بار فشار منتقدانش بر روی مجموعه گذاشت.

صرامی با  ساخت سیتی سنتر یک سایز ،اندازه اصفهان را بزرگ کرد

یکی از فعالان اقتصادی اصفهان که دارای چندین مجموعه تولیدی در کشور است در رابطه با صرامی و پروژه سیتی سنتر می گوید : صرامی با  ساخت سیتی سنتر یک سایز ،اندازه اصفهان را بزرگ کرد.

سِحر کلام صرامی باعث شده که وی در معرفی و  توجیح پروژه هایش یکه تاز صحنه اقتصادی شهر اصفهان  شود .حضور جمعیتی بیش از 500  نفر در پای سخنان وی نشان می دهد که امید در کلامش برای جوانان مشتاق موج می زند.

در شرایطی که اغلب فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران منتظر برداشتن تحریم های اقتصادی بین المللی و اتفاقات  هستند،مسعود صرامی دل به دریا زد و پروژه های بزرگ خود را در اوج تحریم ها راه اندازی کرد.

مردی که نتوانستن را از ادبیات خود حذف کرد و به زیردستانش دویدن در شرایط سخت را آموزش داد و پا به پای آنان دوید و همچنان می دوید .این ویژگی انسان های عاشق است که همیشه در حرکتند.

امام موسی کاظم (ع) هفتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت که چند روز پیش تولدش بود در حدیثی می فرماید:کسی که دو روزش مساوی باشد، مغبون است، و کسی که دومین روزش، بدتر از روز اوّلش باشد ملعون است، و کسی که در خودش افزایش نبیند در نقصان است  و کسی که در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است.

صرامی شاید این حدیث را تا حالا نخوانده باشد ولی به بند بند آن از جان دل عمل کرده است و به گفته:

فردوسی  حکیم :

بزرگی سراسر به گفتار نیست    دوصد گفته چون نیم کردار نیست

هنوز مجموعه سیتی سنتر تکمیل نشده شهرک سلامت را کلید زد و هنوز شهرک سلامت افتتاح نشده  سیتی سنتر شمال اصفهان وارد مرحله اجرا  و هنوز پروژه ها را  افتتاح نکرده ، شهرک سالمندان را طراحی کرده است .صرامی خستگی را از ادبیات خود نیز حذف کرده است . کار یعنی از  4 صبح تا 12 شب به عشق مردم حرکت کنی .به جوانان گفت:اگر دیدید ماشین من در گوشه خیابان توقف کرده فکر بد نکنید ،برای لحظاتی خوابیدم تا تجدید قوا کنم .

جوانان به جای توقع  داشتن ،قدم بدارند

وی خطاب به جوانان گفت: به جای غر زدن و توقع از دولت و پدر و مادر و نظام ،قدم بردارید حرکت کنید.اگر شکست خوردید باز هم قدم بردارید .داستان مورچه ایی که  در یک خرابه  70 بار تلاش کرد که یک دانه را به لانه ببرد ولی این دانه می افتاد و باز مورچه تلاش می کرد.جوانان با یکی دو بار شکست نباید از تلاش برای رسیدن به هدف دست بردارند . 

صرامی ،امین الضرب امروز ایران  است

صرامی در بین مراسم  از یک فرد مستعاری به نام دکتر...  نام برد که نقش

موثر و راهنما در زندگی وی داشته است .این دکتر با اشاره به فیلم یتیم خانه ایران و بحران گرسنگی جنگ جهانی اول در ایران و نقش حاج امین الضرب(2) در تشویق کشاورزان و دامداران برای تولید محصولات غذایی گفت:امین الضرب نقش موثری در توسعه اقتصادی ایران در  پایان قرن  سیزدهم شمسی داشته است و امروز مسعود صرامی با فکر خود توانسته نقش موثری در توسعه اقتصادی شهر اصفهان ایجاد کند و به واقع می توان از وی به امین الضرب زمان نام برد.

چشم انداز سال 1400 من ،هیچ جوان اصفهانی بیکار نباشد 

 صرامی چشم انداز 1400 خود را اینگونه مطرح کرد که هیچ جوانی در اصفهان بیکار نباشد و  دنبال کار بگردد.آن قدر شغل باشد که مجبور شویم  از شهرهای دیگر  نیروی انسانی جذب کنیم .

شهرک سالمندان ،پروژه جدید صرامی

این کارآفرین برجسته  اصفهانی در ادامه به پروژه جدید خدماتی خود اشاره کرد و گفت: به دلیل شرایط دشوار نگهداری سالمندان در نزد خانواده ها و همچنین نبود خدمات مناسب برای این گروه سنی ،شهرک سالمندان در اطراف مجموعه سیتی سنتر راه اندازی می شود .وی ساخت مراکز اقامتی مناسب ، ویلاهای شخصی برای سالمندان و همچنین ارایه خدمات مورد نیاز آنان  را از بخش های اصلی  این شهرک برشمرد و گفت:این شهرک بیش از 6 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که با لطفا خدا و همت مردم به زودی کلنگ احداث آن بر زمین خواهد خورد.

صرامی از وجود یک اتاق فکر در ساختار اجرایی خود خبر داد و گفت:این اتاق فکر نیاز بخش های مختلف جامعه را شناسایی و برای ان راهکاری پیش بینی می کند . سیتی سنتر از جمله این نیازها بود که به درستی اجرا شد .شهرک سلامت و سالمندان نیز از تولیدات این اتاق فکر است .

وی بزرگترین اشتباه زندگی خود را دیر شروع کردن پروژه سیتی سنتر وشهرک سلامت   نام برد و گفت: فعالیت های بخش خدمات را از ابتدای دهه 70 باید آغاز می کردم تا بلکه لذت آنان را تا زمانی که زنده هستم ببرم وامیدوارم بتوانم سرانجام این پروژه ها را در زمان حیات مشاهده کنم .

صرامی خطاب به جوانان گفت: ایده و نوآوری  می تواند شما را در بازار امروز جهان موفق کند پس با  خلاقیت و نوآوری به بازار وارد شوید.

در پایان تندیس در مسیر موفقیت از سوی معاونت جوانان اتاق بازرگانی اصفهان به مسعود صرامی کارآفرین  برجسته اصفهانی اهدا شد.کارآفرینی که از جوانان خواست تا سال 96 به وی فرصت دهند تا به پروژه هایش برسد و سپس آمادگی پاسخ گویی به پرسش جوانان دارد.

امیر بی ادعا

اما در برگزاری این مراسم باید نام یک مرد بی ادعا را به خوبی ذکر کرد که به دور از هیاهوی رسانه ایی و مدل شدن جلوی عکاسان به دنبال برگزاری باشکوه این مراسم بود تا جوانان راه قرار گرفتن در مسیر موفقیت را یاد گیرند و یک روز کارآفرین شوند.امیر بی ادعا  

 

 جملات کلیدی مسعود صرامی :

-        نیازهای جامعه را  خوب بشناسید و برای آن فکری کنید حتما موفق می شوید

-        سرمایه من و شما وقت است از این سرمایه بهترین استفاده را ببرید.

-        یک کار خوب را در زمان مناسب خودش انجام دهید

-        به جای توقع و غر زدن ،قدم بردارید

-        تلاش کنید در هر کاری نفر اول باشید

-        اگر کار ارزشمند و اثرگذار انجام دادید در جامعه ارزشمند می شوید.

-         امنیت جامعه  با اشتغال زایی ایجاد می شود.

-        خلاقیت و نوآوری را همیشه همراه خود داشته باشید.

پی نوشت: 

1)علی همدانیان در سال (1287هـ.ش) در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود. پدر آن مرحوم حاج محمدرضا همدانی از تاجران معتبر اصفهان بود و در حمایت از انقلاب مشروطه نقش بسزایی داشت.وی  دارای روحیه ای پرتلاش، بلندپرواز و کارآفرین و دارای اندیشه های خلاق، تیزبین و آینده نگر بود درسال 1314 در سن 27 سالگی با تأسیس «شرکت صنایع پشم اصفهان» فعالیت صنعتی خود را در سطح وسیعی آغاز نمود.

حسین همدانیان در سال (1289هـش) در خانواده ای مذهبی دیده به جهان گشود،. مرحوم حسین همدانیان با توجه به هوش و ذکاوت و آینده نگری از همان اوان جوانی فعالیت های صنعتی خود را در کنار برادر خود آغاز کرد. از جمله در سال 1329 با سرمایه گذاری در تاسیس شرکت سهامی ریسندگی و بافندگی بافناز (شهناز سابق) سهم بسزایی داشت و با تلاش خستگی ناپذیر و خلاقیت موجبات رشد و توسعه و شکوفایی آن شرکت را فراهم نمود.خیریه علی و حسین همدانیان امروز با مدیریت واحدهای تولیدی این دو برادر به عنوان یکی از خیریه های بزرگ کشور  به شمار می آید .


2)محمدحسین امین‌الضرب تاجر ایرانی در دوره قاجار بود. او در دوره زمامداری مظفرالدین‌شاه اولین دستگاه تولید برق را از روسیه خرید و به این شکل، برق وارد ایران شد و جای گاز را گرفت. به همین دلیل به محمدحسین امین‌الضرب «پدر برق ایران» لقب داده‌اند. در آن زمان مردم برای روشنایی از روغن یا نفت استفاده می‌کردند.




۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۵ ، ۱۰:۱۱
حسین قلع ریز

نوشته :حسین قلع ریز 

جمعه 7  آبان در 120 کیلومتری شهر شیراز در جاده  اصفهان شیراز غباری در  هوا  موج می زد  که با غباری که از کشور دوست و برادر عراق به صورت ناخوانده می آمد کمی تا قسمتی تفاوت داشت.غباری که ناشی از وزیدن باد بر دشت خاکی  نبود ، غباری که از حرکت پیاده چند ده هزار نفر و خودروهای بی شمار به هوا  بر خاسته  بود .


ترافیک بسیار سنگینی که خودرو های سواری و سنگین در دو محور رفت و برگشت جاده اصفهان شیراز ایجاد کرده بودند و قطارشدن خودروهایی با پلاک های متنوع از فارس و خوزستان گرفته تا آذربایجان ،کرمانشاه،اصفهان،تهران و سایر شهرها  در کنار و وسط جاده ،خبر از یک رویداد فرا محلی می داد که جوانان را  از اغلب  شهرها  به دور خود جمع کرده بود.

حضور این خودروها در کنار جاده ها نشان می داد که از جاده اصلی تا محل قرار آنان ،مسافرین باید بیش از 5 کیلومتری را باید با پای پیاده طی کنند.پیاده روی در هوای پاییزی  همراه  با عِرق ملی نشان می داد که هنوز جوانان ،هویت ملی خود را زنده نگه داشتند و  هستند مردمی  که هویت ملی خود را در هجوم سیل های فرهنگی مانند  هالوین و ولنتاین  حفظ کرده و با حضور منظم خود آمدن بگویند: چو ایران نباشد تن من مباد / بدین بوم و بر زنده یک تن مباد /دریغ است که ایران ویران شود / کُنام پلنگان و شیران شود / ...

جمعه هفتم آبان 95 حضور پر شور جوانان  هماوری در منطقه تاریخی پاسارگاد ایجاد کرد  که خون تازه ایی در  رگ های هویت ملی ایرانیان جاری ساخت.شاید برخی از سبک اندیشان و متعصبین تصور کنند که احترام به کوروش بنیان گذار هخامنشیان احترام به دوره پهلوی است ولی با گذری دقیق بر تاریخ متوجه می شویم که کوروش در دوره های قبل از پهلوی مورد احترام بوده و مصادره دوران پهلوی  نیست و  مقبره وی در برخی از دوره های تاریخی نزد مردم به مقبره مادر سلیمان تعبیر می شد و مورد احترام عموم مردم بوده است.

مارشال مک لوهان نظریه پرداز ارتباطات معتقد بود که جامعه امروز در یک دهکده جهانی زندگی می کنند و آداب و رسوم شبیه هم پیدا می کنند؛ او باید می دید که در پای مقبره کوروش بنیان گذار بزرگترین سلسله پادشاهی ایران و جهان جوانان با لباس های محلی و با زبان های مختلف به هویت ایرانی خود افتخار می کنند.تجمع چند ده هزار نفره جوانان ایرانی در مقبره کوروش نه تنها تهدیدی برای کشور نیست بلکه فرصتی برای اتحاد و همدلی بین همه اقوام ایرانی است .اقوامی که از کُرد ، ترُک و لُر  گرفته تا بلوچ ،ترکمن ،فارس،عرب و بختیاری همه نام ایران را سر دادند.

امروز ایران اسلامی در گذر حوادث پیرامون خود به بازآفرینی هویت ملی در کنار هویت اسلامی بیش از پیش نیاز دارد.هویتی که می تواند در کنار هویت اسلامی همانند دو بال از گذرگاه تکفیر و بی هویتی به سلامت گذر کند و ایرانیان را به ایرانی بودن خود مفتخر سازد.کشوری که به هویت ملی اش افتخار کند و فرهنگ و تمدن خود را پاس دارد می تواند از هجوم فرهنگی و غرب گرایی مصون باشد.

البته کج اندیشی و متعصبانه نگریستن به هویت ملی  از سوی برخی افراد نوعی تفریط و سیاه نمایی دینی و مذهبی از سوی  برخی  به اصطلاح روشنفکران نوعی افراط است.حضرت علی (ع) با ارایه یک  خط کش ، مسلمانان را از افراط و تفریط در همه امور دور نگه داشته است؛«خیرالامور اوسطها» بهترین امور،حد وسط و میانه و حالت اعتدال آنهاست.همچنین پیامبر در حدیثی فرموده:«حُب الوطن من الإیمان»«دوست داشتن وطن از ایمان است.بر اساس این حدیت پیامبر می توان به اهمیت هویت ملی  از نظر دین اسلام پی برد.


حضور اقوام مختلف ایرانی بر سر مزار کوروش و ایجاد حلقه اتحاد بین شرکت کنندگان نشان داد که ایرانیان در بزنگاه های تاریخی کنار یکدیگر  جمع می شوند و فارغ از اختلافات قومی و قبیله هایی به حراست از کیان ملی می پردازند.این مهم پیامی روشن  برای کشورهایی است که سودای تجزیه ایران را در سر می پرورانند .حمایت از برگزاری این تجمع های  ملی در کنار تجمع های مذهبی مانند عاشورا و راهپیمایی اربعین می تواند پیام  روشن ایرانیان برای تجزیه طلبان باشد که ایران دست متجاوزین را در تنشان قطع می کند،همان گونه که آریو برزن سردار ایرانی سپاه هخامنشی در مقابل هجوم سپاه اسکندر مقاومت کرد امروز سردار قاسم  سلیمانی  با استفاده از تجربه های  تاریخی ، نطفه دست درازی به ایران را در رَحِم دشمنان ایران خفه می کند.

البته در کنار این تجمع بزرگ  ممکن است شعارهای غیر متعارف نیز توسط عده ایی به گوش برسد ولی نباید برای یک بی نماز درب مسجد را بست.یک رودخانه در مسیر حرکتش،  طبیعی است مکان هایی را تخریب کند ولی لطافت و حیات بخشی آن نباید تحت تاثیر تخریبش قرار گیرد.


 

 

 

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۵ ، ۰۹:۱۲
حسین قلع ریز