حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۵ ثبت شده است

دومین شب شعر آیینه عاشورا به همت انجمن ادبی چکامه سرا با حضور شاعران،هنرمندان و  فرهیختگان در سرای عطار اصفهان برگزار شد.

واقعه عاشورا در تمامی هنرهای دستی،تجسمی و انتزاعی  به زیبایی  به تصویر کشیده است


حسین قلع ریز مدیر انجمن ادبی چکامه سرا  اصفهان در ابتدای این مراسم گفت:واقعه عاشورا در تمامی هنرهای دستی ،تجسمی و انتزاعی  به زیبایی  هر چه تمام تر به تصویر کشیده است ولی در حوزه شعر تاثیر متفاوتی دارد.

وی هدف از برگزاری این شب شعر را انعکاس  واقعه عاشورا در آیینه شعر و موسیقی عنوان کرد و گفت:حضور هنرمندان و  شاعران پیشکسوت در کنار شاعران جوان و هنرمندان می تواند زمینه خلق آثار ارزشمندی در واقعه عاشورا را فراهم سازد.

وی تاکید کرد: مفهوم واقعه عاشورا را می توان به زبان شعر و موسیقی به نسل جوان امروز ارایه کرد تا همواره  این واقعه به زبان هنر  به نسل آینده منتقل شود .

جایگاه واقعه عاشورا  در آثار شاعران و ادیبان پارسی

لیلا  معصومی نائینی محقق و پژوهشگر ادبی به بررسی واقعه عاشورا در ادبیات فارسی بویژه در اشعار شاعران پرداخت و گفت: واقعه عاشورا در ادبیات شبیه واقعه ای است که ممکن است در مداحی ها یا کتاب ها و رسالاتی که درباره این اتفاق رخ داده است و ممکن است برخی به جنبه های عاطفی و احساسی ماجرا بپردازند و عده ای دیگر به سوگواره آن اشاره کنند.

وی تصریح کرد: همان گونه  که این موضوع را در مداحی ها و مرثیه های می بینیم که بیشتر به ابعاد احساسی ، تاریخی و عاطفی ماجرا پرداخته شده است اما گروه اندک دیگری سعی می کنند با توجه به این واقعه یک ارتباطی بین واقعه و اجتماع و بعدی از ظلم ستیزی و نقد آنچه که به اصطلاح  ظلم و ستم نامیده می شود یا رجوع به این حرکت الهی امام حسین(ع) داشته باشند و سوال اساسی مطرح کنند که در کربلا چرا و چگونه این اتفاق افتاد.

معصومی تصریح کرد: از  اولین شعرهایی که در واقعه کربلا سروده شده است شعر کسایی مروزی است که در سال 1341 هجری قمری سروده شده و این شعر با این مطلع آغاز می شود.«باد صبا درآمد فردوس گشت صحرا/ آراست بوستان را نیسان به فرش دیبا/ دست از جهان بشویم عز و شرف نجویم مدح و غزل نگویم مقتل کنم تقاضا/ میراث مصطفی را فرزند مرتضی را مقتول کربلا را تازه کنم تولا/ آن میر سربریده در خاک آرمیده/ از آب ناچشیده گشته اسیر غوغا/ این از اولین شعرهاست. کسایی شیعه است و بسیاری دیگر از شاعران اهل تسنن هستند و از لحاظ شناخت تاریخ ادبیات شاعران سنی ما تقریبا همه عرض ارادت و تکریم خود را به اهل بیت(ع) داشتند و این گونه نبوده است که به واسطه سنّی بودنشان عرض تکریم و ارادت را به امامان شیعیان نداشته باشند.

وی اضافه کرد: سنایی غزنوی در کتاب حدیقه الحقیقه چنین می گوید: «پسر مرتضی امیر حسین/ که چنونی نیود در کونین/ اصل و فرعش همه وفا و صفا/ غضب و خشمش همه به کام و رضا/ حبذا کربلا و آن تعظیم/ کز بهشت آورد به خلق نسیم/ وان تن سربریده در گل و خاک /وان عزیزان به تیغ دل ها چاک/ .

وی خاطر نشان کرد:عطار نیشابوری می گوید:«کیست حق را پیامبر و ولی/ آن حسن سیرت حسین ابن علی/ آفتاب آسمان معرفت/ آن محمد صورت و حیدر صفت/ نه فلک را تا ابد مختوم بود/ زآنکه او سلطان ده معصوم بود.» در این گذاره بیشتر به یک پرداختی از یک نوع واقعه و مقتل نگاری پرداخته است و در بخشی از مثنوی هم آمده است.«روزعاشورا نمی دانی که هست/ ماتمی جایی که از قدری به است

در ادامه این شب شعر ، محمد سیاسی از طبیبان شاعر در این مراسم گفت: «در سال 1342 غروب عاشورا متوجه شدیم که افق خونین است و در همین سال این شعر را سرودم .

«بامدادان که سر زند خورشید/ دمد از شام تیره صبح سفید/ پر شود دامن افق از خون/ گونه صبحدم شود گلگون/ بر شب تیره چیره گردد روز/ نور گردد به تیرگی پیروز.» 


پس از آن نوبت رسید به حیدری یکی از شاعران و پهلوان  ورزش باستانی ،او چنین خواند.«سپهر صولات صداقت دین/ امام کعبه امین آیین /مبین قرآن قرین فرقان /شکوه دین را تویی تو عنوان /گلاب معنا گل محمد سرور زهرا سرود سرمد

در این بخش ناصر  بهرامی شاعر و روزنامه نگار  چند رباعی برای حاضران خواند.« یک بار دگر مهر و وفا را دیدم/ در آیینه عشق خدا را دیدم/ از پله آرزو چوبالا رفتم/ از بام دلم کرببلا را دیدم


در این بخش نوبت رسید به زهرا  صرامی غزلی عاشورایی خواند.« زمانه خاک می خورد هنوز بعد سال ها/ هنوز بیم دارد از عبور کج خیال ها / چه نامه ها رسیده است از تمام مردمان شهر/ نوشته اند سال ها از آن چه شرح ها

در ادامه محمد حسن  صادقی شاعر و نقال شاهنامه  با آرزو  سعیدی اشعار بسیاری زیبایی را از شعرای مطرح همنوایی کردند. اشعار این هم خوانی با این مطلع آغاز شد:« ما کوفیان عصر جدیدیم در نفاق/ گفتیم یا حسین و یزیددانه زیستیم/ ما تیغ را به خصم نه که بر خویش می زنیم/ خصیمیم یا که دوست ندانیم که کیستیم»


فرید صلواتی  متنی را از علامه محمد تقی جعفری درباره عاشورا و توجه به پیام این واقعه  برای حاضران قرائت کرد.

در این بخش از برنامه نوبت رسید با محسن ناصحی از شاعران برتر آیینی چنین خواند.« درسته زجر کشید از تطاول جاده/ درسته هرچی غمه توی سینه جاداده/ درسته سیلی و شلاق و دشنه بوده ولی/ یه لحظه معجرش از روی سر نیفتاده/ درسته کنج خرابه خمیده میلرزه/ درسته غروبت این طفل بی حد و مرزه/ درسته بچه گیاشو کبود دیده/ ولی سه سال فاطمه بودن یه عمر می لرزه


سیداحمد خاتون آبادی استاد دانشگاه و شاعر با این شعر « نینوا می سوزد و می نازد امشب با حسین/ لاله نجوا می کند با قاب ها در دشت خون/ جام بر تن می درد آلاله در سوگ حسین
پس از آن استاد سید علی کیوان فر استاد چیره دست نی نوازی حال و هوای مراسم را به سوگ نشاند.

رونمایی از کتاب شعر «دو بیتی های من عین لُهوف است»

درادامه این شب شعر  کتاب دو بیتی های من عین لُهوف است نوشته عباس شاه زیدی متخلص  به  خروش اصفهانی با حضور سه  شاعر پیش کسوت اصفهانی  سیاسی ، شهیر و سخا  رونمایی شد.

محمد ابراهیم شایان شاعر و پژوهشگر ادبی در خصوص این کتاب گفت: عباس شاه زیدی این بار مجموعه ای جدید را در قالب دو بیتی به ادبیات این کشور هدیه داده است. قالب دوبیتی از قالب هایی است که از قدیم الایام مورد توجه شاعران بوده و برخی نظر بر این دارند که تاریخ پیدایش این وزن به قبل از اسلام می رسد.

در ادامه گفت: دو بیتی عامل پیدایش کتاب های مختلفی است و یکی از دلایل سرودن خسرو و شیرین نظامی را این قالب می دانند. این قالب در بین روستاییان خوش قریحه رواج داشت و مسایل احساسی را مورد توجه قرار می داد. در دوبیتی مانند قالب های مشابه چون رباعی، آزادی و اختیار در وزن وجود ندارد که باعث شده تا این قالب به سوی احساس بال گشاید.

کارشناس ارشد ادبیات فارسی ادامه داد: دو بیتی در قسمت به خصوصی از ادبیات آیینی و دینی به کار رفته و شاعران بسیاری در مورد عاشورا دوبیتی گفته اند، اما تنها شاعری که دوبیتی را تنها در مورد سرودن درباره عاشورا به کار برده باشد دیده نشده، و شاهزیدی به جد به این کار همت نموده است.

شایان در خصوص معرفی عباس شاهزیدی گفت: شاهزیدی متولد 1347 است و صاحب آثار گرانبهایی در زمینه شعر فارسی است. «در حوالی اشراق» را در سال 86 به عنوان اولین کار ارایه داد؛ سپس «به کسی دل باخته ام» در سال 88 ، «گزیده شعر دفاع مقدس» در سال 90، «پرسه های بی پایان» درسال 91، «این شعر مرا کشت» (اشعار آیینی) در سال 94 و امسال هم با «دوبیتی های من عین لُهوف» آثار خود را ارائه داده است.

وی در ادامه گفت: آشنایی کامل با احادیث معتبر و آشنایی با ادبیات او را از سایرین جدا کرده و صاحب سبک مخصوصی کرده است، ترکیب بند معروف ایشان در کتاب پرسه ای بی پایان که با «شد وقت آنکه از تپش افتند کائنات / خورشید ایستاده به قد قامت الصلات» شروع می شود، نمونه ای است که می شود تفاوت شعر او را حس کرد. این دوبیتی ها زبان بسیار خوب و قابل فهمی دارند و سعی نشده برای آنها از زبان کهن استفاده شود. در این کتاب آخر از زبان معاصر استفاده شده است.

عباس شاهزیدی شاعر آیینی سرا در ادامه این برنامه اشعاری از کتاب شعر جدید خواند:

«قلم پر می کند تنهایی ام را/تماشا می کند شیدایی ام را/خدایا اول دفتر مدد کن/دوبیتی های عاشورایی ام را  »،«گفت آنکه دل تیر ندارد برود/یا طاقت شمشیر ندارد برود/فرداست که این بیشه شود لجه خون/هر کس جگر شیر ندارد برود.»،«به جز دستی نمانده ردپایی/علم افتاده جایی مشک جایی/به دنبال تو می گردد برادر/الایاایها ساقی کجایی»،«برایش امشب از خون بستری هست/اگر سر نیست اما پیکری هست/نشو مایوس از دست کریمش/بگرد ای ساربان انگشتری هست

محمد امین فردوسی شاعر جوان آیینی سرا در این اشعاری از عباس شاه زیدی برای حضار قرائت کرد«برایش امشب از خون بستری هست/اگر سر نیست اما پیکری هست/نشو مایوس از دست کریمش/بگرد ای ساربان انگشتری هست.

در ادامه این مراسم فضل الله شیرانی متخلص به سخا ،مصطفی هادوی متخصل به شهیر اصفهانی ،حسن احمدی متخلص به شائق ،پروین اسحاقی متخلص به پروین، خانم صابری متخلص به شهلا ،محسن درویش ،سید حسن رستگار،غلامرضا خوشحال پور به شعرخوانی پرداختند.

مسیح کبوتری نی نوازی برجسته کشور به همراه امید محمدی نوازنده ساز های کوبی قطعاتی در دستگاه شور نواختند.

در پایان این مراسم گروه موسیقی جنوبی شینا به سرپرستی محمدرضا عبدلی  قطعاتی در سوگواری امام حسین اجرا کردند .تمام

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۵ ، ۰۸:۳۸
حسین قلع ریز

 با نام «بارعام غدیر خم» با حضور شاعران و هنرمندان موسیقی به همت انجمن ادبی چکامه سرا اصفهان در باغ ناژوان برگزار شد. بارعام به معنای مجلس جشن و شادمانه  ویژه بزرگان در زبان پارسی  است.  

فضل الله شیرانی متخلص به سخا و دبیر  شورای شعر استان اصفهان   با رباعی :عید است و جهانست به کامم سـاقی/ پر کن زخم غـدیر جامم سـاقی/سرمستی من از می انگوری نیست/ از عشق علی، مست مدامم سـاقی » از شاعران برای شعرخوانی دعوت کرد.


رضا رضایی شاعر پیشکسوت  و پدر شهید محمد رضایی با تخلص  بی ریای اصفهانی شعرخوانی خود را با یک  رباعی در وصف غدیر خم آغاز کرد :سردست نبی در وادی خم شد علم حیدر/لوای مقتدایی را گرفت از دست پیغمبر / از آن ابلاغ تاریخی که شد روز غدیر خم /مسلم شد علی باشد زبعد مصطفی رهبر .    

سپس قصیده ایی با مطلع :بده ساقی مرا ساغر که خوش عید غدیر آمد /بزن مطرب دف و نی را که شادی را بشیر آمد/سپهر دین احمد را به حق بدری منیر امد/در این عالم پیمبر را ز سوی حق وزیر امد/علی مولای دین پرور به ملک دین امیر آمد؛قرائت کرد.

محمود عندلیب شاعر پیشکسوت اصفهان با تخلص عندلیب ترجیع بندی در وصف واقعه غدیر با این مطلع خواند:در آن دم فکر کشتیبان پریشان است و بی تاب است /  چه خواهد شد بدین کشتی که در توفان گرداب است غم از آینده دریا نجات جان احباب  است/  تمام  فکر پیغمبر در این محور و در این باب  است/ به ناگه وحی بر قلب رسول الله نازل  شد/ تمام نقشه های کفر با این وحی  باطل شد/به فرمانش امیر المومنین میر قبایل شد/     ز سوی حق ندا امد که دین امروز کامل شد. 

در ادامه علی  نصر اصفهانی شاعر جوان اصفهانی متخلص به ساطع غزلی عاشقانه قرائت کرد .آنکه چشم از پی او بود ز ره باز آمد/   نغمه پرداز و به همراه دوصد راز آمد/لب فروبسته و  خاموش و رفت شبی /  مست و بی پرده و غزلخوان و  خوش آواز آمد.

 در ادامه  آیت الله دشتچی از شاعران پیشکسوت  با  تخلص آیت با خواندن دو رباعی به شعرخوانی پرداخت.تا هست مرا به هر نفس تاب و توان/ جز نام علی مرا نیاید به زبان/ از آتش دوزخم نباشد باکی/ چون مهر علی بود در دل و جان.و «روشن ز ولایت علی محفل ماست/   با عشق علی سرشته آب و گل ماست /مارا چه غم از آتش دوزخ باشد /   عمریست محبت علی در دل ماست.

. آیت در ادامه غزلی با مطلع :  یا علی دانم که جن و انس را فرمانروایی/ هم دوای درمندانی و هم مشکل گشایی شعرخوانی خود را در این بخش به پایان رساند.

حسین قلع ریز مدیر انجمن ادبی چکامه سرا با خواندن رباعی:از عین علی عیون ما بینا شد /وز لام علی لسان ما گویا شد /در یای  علی نور خدا می بینم/زان نور محمد و علی پیدا شد؛ گفت:امسال نهمین سال برگزاری بارعام غدیرخم با حضور شاعران و هنرمندان موسیقی اصفهان  است .وی افزود:در این رویداد هنری شاعران پیشکسوت و جوان  سروده های خود را در موضوع غدیر و حضرت علی (ع) خوانش  می کنند .   

ندا واشیانی پور عضو هیات رییسه شورای شهر اصفهان در این مراسم با اشاره به نقش ادبیات به ویژه شعر در فرهنگ اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی گفت:شورای شهر تلاش کرده زمینه ظهور استعدادهای شعری در بین جوانان با ایجاد خانه های فرهنگ و گسترش مرکز آفرینش های ادبی قلمستان  در سطح شهر فراهم کند. 

غلامرضا  خوشحال پور  سرپرست گروه شاهنامه خوانی بستور  با خواندن مطلع شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی چکامه خوانی را آغاز کرد .وی همچنین خطبه غدیریه استاد صغیر اصفهانی در غالب شعری بحر طویل با مطلع «حمد بیرون ز حد آن قادر فرد احدی را که به یک لفظ کُن افراخت ز هستی، علم انگیخت وجود از عدم، آمیخت عناصر به هم، آورد پدید ارض و سما، نور و ضیاء، شمس و قمر، ابر و مطر، رمل و حجر، بحر و بر و چشمه و کوه و دره، اشجار و نباتات و جمادات و تر و خشک و شب و روز و مه و سال و ... »برنامه خود را به پایان برد.

در ادامه این  مراسم رضا شیرانی شاعر پیشکسوت اصفهانی متخلص به صحّت با این رباعی شعرخوانی خود را آغاز کرد:سرجوش  بهارعالم نور علیست/ لبریز می سحر، یم نور علیست/ آیینه اش از زلال معنا سرشار/  میخانه عشق و زمزم نور علیست.همچنین مثنوی غدیریه با این مطلع، مجلس شعرا را مهمان ساخت : نمای جاده رنگ کهکشان داشت/زمین آنجا شکوه آسمان داشت/ سحر از یک بهارآیینه سرشار/ طنین شوق در دلهای بیدار/درون کاروان سالار پرجوش/   چو توفانی خروشان لیک خاموش. 

همچنین  مهدی ملکی غزل سرای  برجسته اصفهانی  و صاحب دو دفتر شعر به نام های « به عمق ماتم تهمینه و درست مثل شکستن»  غزلی عاشقانه و عارفانه خواند : کمی اردیبهشت آغاز کن ماه اهورایی/ که تو نیلوفری , من تشنه آیین بودایی / تمام صبح در چشم شما آیینه می بندد/  تمام عشق در قلب شما کرده شکوفایی/ تو پاک پاک حتا پاک تر  از دامن مریم/ جهان چون شام آخر مملو از مکر یهودایی.  


عجم ملک زاده از شاعران خمینی شهر اصفهان در ادامه این بارعام مثنوی با مطلع :چون که خورشید محمد شد عیان/ دورکامل زد همه چرخ زمان ؛ به شعرخوانی پرداخت.

درادامه بهنام دودی نیا با خواندن غزل «عاقلان  دست چو بر طره جانانه زدند/  چه گره ها که به کار  دل دیوانه زدند/ امشب از عشق مگر  آمده حرفی به میان/ کاتش اندر دل شمع و پر پروانه زدند » و همچنین  مثنوی لیلی و مجنون«یکی شب مجنون نمازش را شکست/  بی وضو در کوچه لیلی نشست »برنامه یی جذاب اجرا کرد . 


رزیتا کریمی از شاعران طنز پرداز با تخلص آبجی  با لهجه اصفهانی شعر طنزی با مطلع «غلومی آسید جلال... »

»لبخندی بر لبان شرکت کنندگان جاری ساخت . 

پروین اسحاقی شاعره اصفهانی با تخلص پروین  دیگر شاعری بود که با خواندن چند رباعی به شعرخوانی پرداخت .«مشکن دل عاشقی که دیوانه توست/ دلباخته نگاه مردانه توست/از من مگریز و بی پناهم مگذار/ حالا که پناهگاه من شانه توست.

محمدرضا  افتخاری دیگر شاعر اصفهانی  متخلص به شورش اصفهانی  در ادامه این مراسم غزلی با مطلع «عید است بزن مطرب دل را به شعف آور/ من سوز دل آوردم برخیز تو دف آور/وقتی که دل آشوبم یک گام عقب بر گرد/  سیمی بکش از تاری شوری به طرف آور » قرائت کرد

میثم ایاز دیگر شاعر جوانی اصفهان با ترجیع بند غدیریه به چکامه خوانی پرداخت. ظهر است بر جهاز شتر آفتاب کن/ خود را بیین به صفحه آب و ثواب کن / این برکه را به عکسی از آن  رخ شراب کن/ از بین جمع یک  دو ذبیح انتخاب کن.مطلع این ترجیع بند بود .

پروین اکبریان دیگر شاعره اصفهانی با خواندن  مثنوی کاروان به شعرخوانی پرداخت.کاروان می رفت با جوش و خروش / اشتران در راه و محمل ها به دوش/رقص موج و ریگ صحرای مجاز / پیچ باد و زان آوای ساز و .... 

 

سخای اصفهانی در ادامه برنامه با  غزلی عاشقانه فضای جشن غدیر را عاشقانه ساخت : وقتی لبت به غنچه باز می شود/  در من بهار دیگری آغاز می شود/  می آورد  پیام دلت برای من /  رازی که در نگاه تو ابراز می شود. 

در پایان این مراسم حمیدرضا بهزادی فرد خواننده و نوازنده ساز الکترونیکی به اجرای برنامه پرداخت .تمام ح ق 110

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ مهر ۹۵ ، ۲۳:۴۷
حسین قلع ریز