حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

 با نام «بارعام غدیر خم» با حضور شاعران و هنرمندان موسیقی به همت انجمن ادبی چکامه سرا اصفهان در باغ ناژوان برگزار شد. بارعام به معنای مجلس جشن و شادمانه  ویژه بزرگان در زبان پارسی  است.  

فضل الله شیرانی متخلص به سخا و دبیر  شورای شعر استان اصفهان   با رباعی :عید است و جهانست به کامم سـاقی/ پر کن زخم غـدیر جامم سـاقی/سرمستی من از می انگوری نیست/ از عشق علی، مست مدامم سـاقی » از شاعران برای شعرخوانی دعوت کرد.


رضا رضایی شاعر پیشکسوت  و پدر شهید محمد رضایی با تخلص  بی ریای اصفهانی شعرخوانی خود را با یک  رباعی در وصف غدیر خم آغاز کرد :سردست نبی در وادی خم شد علم حیدر/لوای مقتدایی را گرفت از دست پیغمبر / از آن ابلاغ تاریخی که شد روز غدیر خم /مسلم شد علی باشد زبعد مصطفی رهبر .    

سپس قصیده ایی با مطلع :بده ساقی مرا ساغر که خوش عید غدیر آمد /بزن مطرب دف و نی را که شادی را بشیر آمد/سپهر دین احمد را به حق بدری منیر امد/در این عالم پیمبر را ز سوی حق وزیر امد/علی مولای دین پرور به ملک دین امیر آمد؛قرائت کرد.

محمود عندلیب شاعر پیشکسوت اصفهان با تخلص عندلیب ترجیع بندی در وصف واقعه غدیر با این مطلع خواند:در آن دم فکر کشتیبان پریشان است و بی تاب است /  چه خواهد شد بدین کشتی که در توفان گرداب است غم از آینده دریا نجات جان احباب  است/  تمام  فکر پیغمبر در این محور و در این باب  است/ به ناگه وحی بر قلب رسول الله نازل  شد/ تمام نقشه های کفر با این وحی  باطل شد/به فرمانش امیر المومنین میر قبایل شد/     ز سوی حق ندا امد که دین امروز کامل شد. 

در ادامه علی  نصر اصفهانی شاعر جوان اصفهانی متخلص به ساطع غزلی عاشقانه قرائت کرد .آنکه چشم از پی او بود ز ره باز آمد/   نغمه پرداز و به همراه دوصد راز آمد/لب فروبسته و  خاموش و رفت شبی /  مست و بی پرده و غزلخوان و  خوش آواز آمد.

 در ادامه  آیت الله دشتچی از شاعران پیشکسوت  با  تخلص آیت با خواندن دو رباعی به شعرخوانی پرداخت.تا هست مرا به هر نفس تاب و توان/ جز نام علی مرا نیاید به زبان/ از آتش دوزخم نباشد باکی/ چون مهر علی بود در دل و جان.و «روشن ز ولایت علی محفل ماست/   با عشق علی سرشته آب و گل ماست /مارا چه غم از آتش دوزخ باشد /   عمریست محبت علی در دل ماست.

. آیت در ادامه غزلی با مطلع :  یا علی دانم که جن و انس را فرمانروایی/ هم دوای درمندانی و هم مشکل گشایی شعرخوانی خود را در این بخش به پایان رساند.

حسین قلع ریز مدیر انجمن ادبی چکامه سرا با خواندن رباعی:از عین علی عیون ما بینا شد /وز لام علی لسان ما گویا شد /در یای  علی نور خدا می بینم/زان نور محمد و علی پیدا شد؛ گفت:امسال نهمین سال برگزاری بارعام غدیرخم با حضور شاعران و هنرمندان موسیقی اصفهان  است .وی افزود:در این رویداد هنری شاعران پیشکسوت و جوان  سروده های خود را در موضوع غدیر و حضرت علی (ع) خوانش  می کنند .   

ندا واشیانی پور عضو هیات رییسه شورای شهر اصفهان در این مراسم با اشاره به نقش ادبیات به ویژه شعر در فرهنگ اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی گفت:شورای شهر تلاش کرده زمینه ظهور استعدادهای شعری در بین جوانان با ایجاد خانه های فرهنگ و گسترش مرکز آفرینش های ادبی قلمستان  در سطح شهر فراهم کند. 

غلامرضا  خوشحال پور  سرپرست گروه شاهنامه خوانی بستور  با خواندن مطلع شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی چکامه خوانی را آغاز کرد .وی همچنین خطبه غدیریه استاد صغیر اصفهانی در غالب شعری بحر طویل با مطلع «حمد بیرون ز حد آن قادر فرد احدی را که به یک لفظ کُن افراخت ز هستی، علم انگیخت وجود از عدم، آمیخت عناصر به هم، آورد پدید ارض و سما، نور و ضیاء، شمس و قمر، ابر و مطر، رمل و حجر، بحر و بر و چشمه و کوه و دره، اشجار و نباتات و جمادات و تر و خشک و شب و روز و مه و سال و ... »برنامه خود را به پایان برد.

در ادامه این  مراسم رضا شیرانی شاعر پیشکسوت اصفهانی متخلص به صحّت با این رباعی شعرخوانی خود را آغاز کرد:سرجوش  بهارعالم نور علیست/ لبریز می سحر، یم نور علیست/ آیینه اش از زلال معنا سرشار/  میخانه عشق و زمزم نور علیست.همچنین مثنوی غدیریه با این مطلع، مجلس شعرا را مهمان ساخت : نمای جاده رنگ کهکشان داشت/زمین آنجا شکوه آسمان داشت/ سحر از یک بهارآیینه سرشار/ طنین شوق در دلهای بیدار/درون کاروان سالار پرجوش/   چو توفانی خروشان لیک خاموش. 

همچنین  مهدی ملکی غزل سرای  برجسته اصفهانی  و صاحب دو دفتر شعر به نام های « به عمق ماتم تهمینه و درست مثل شکستن»  غزلی عاشقانه و عارفانه خواند : کمی اردیبهشت آغاز کن ماه اهورایی/ که تو نیلوفری , من تشنه آیین بودایی / تمام صبح در چشم شما آیینه می بندد/  تمام عشق در قلب شما کرده شکوفایی/ تو پاک پاک حتا پاک تر  از دامن مریم/ جهان چون شام آخر مملو از مکر یهودایی.  


عجم ملک زاده از شاعران خمینی شهر اصفهان در ادامه این بارعام مثنوی با مطلع :چون که خورشید محمد شد عیان/ دورکامل زد همه چرخ زمان ؛ به شعرخوانی پرداخت.

درادامه بهنام دودی نیا با خواندن غزل «عاقلان  دست چو بر طره جانانه زدند/  چه گره ها که به کار  دل دیوانه زدند/ امشب از عشق مگر  آمده حرفی به میان/ کاتش اندر دل شمع و پر پروانه زدند » و همچنین  مثنوی لیلی و مجنون«یکی شب مجنون نمازش را شکست/  بی وضو در کوچه لیلی نشست »برنامه یی جذاب اجرا کرد . 


رزیتا کریمی از شاعران طنز پرداز با تخلص آبجی  با لهجه اصفهانی شعر طنزی با مطلع «غلومی آسید جلال... »

»لبخندی بر لبان شرکت کنندگان جاری ساخت . 

پروین اسحاقی شاعره اصفهانی با تخلص پروین  دیگر شاعری بود که با خواندن چند رباعی به شعرخوانی پرداخت .«مشکن دل عاشقی که دیوانه توست/ دلباخته نگاه مردانه توست/از من مگریز و بی پناهم مگذار/ حالا که پناهگاه من شانه توست.

محمدرضا  افتخاری دیگر شاعر اصفهانی  متخلص به شورش اصفهانی  در ادامه این مراسم غزلی با مطلع «عید است بزن مطرب دل را به شعف آور/ من سوز دل آوردم برخیز تو دف آور/وقتی که دل آشوبم یک گام عقب بر گرد/  سیمی بکش از تاری شوری به طرف آور » قرائت کرد

میثم ایاز دیگر شاعر جوانی اصفهان با ترجیع بند غدیریه به چکامه خوانی پرداخت. ظهر است بر جهاز شتر آفتاب کن/ خود را بیین به صفحه آب و ثواب کن / این برکه را به عکسی از آن  رخ شراب کن/ از بین جمع یک  دو ذبیح انتخاب کن.مطلع این ترجیع بند بود .

پروین اکبریان دیگر شاعره اصفهانی با خواندن  مثنوی کاروان به شعرخوانی پرداخت.کاروان می رفت با جوش و خروش / اشتران در راه و محمل ها به دوش/رقص موج و ریگ صحرای مجاز / پیچ باد و زان آوای ساز و .... 

 

سخای اصفهانی در ادامه برنامه با  غزلی عاشقانه فضای جشن غدیر را عاشقانه ساخت : وقتی لبت به غنچه باز می شود/  در من بهار دیگری آغاز می شود/  می آورد  پیام دلت برای من /  رازی که در نگاه تو ابراز می شود. 

در پایان این مراسم حمیدرضا بهزادی فرد خواننده و نوازنده ساز الکترونیکی به اجرای برنامه پرداخت .تمام ح ق 110

نظرات  (۱)

عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی