حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

اصفهان کریدور هیات های تجاری و سیاسی خارجی

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۷ ق.ظ


حضور 16 هیات خارجی در طول 5 ماهه گذشته در اصفهان باعث شده سایر استان ها به انتقاد از دولت و اتاق بازرگانی ایران بپردازند که چرا هیات های تجاری بعد از تهران فقط به اصفهان فرستاده می شوند و گویا ایران را شهری دیگر نیست!.جواب مسوولین یک جمله بیشتر نیست :خود هیات های خارجی خواستار سفر به اصفهان اند نه دولت و اتاق بازرگانی ایران آنان را مجبور نمی کنند .

«هاینز فیشر» رییس جمهور اتریش پس از سفر رسمی به تهران و دیدار با رییس جمهور و وزیر امور خارجه  برای دیدن اصفهان یک نیم روز خود را اختصاص داد و سعی کرد که از آثار تاریخی و شهر اصفهان دیدن کند.آیا رییس جمهور اتریش را کسی مجبور به بازدید از اصفهان کرده بود ؟

 اصفهان شهری است که از نام ایران در نزد جهانیان شناخته شده تر است ،همانند رم نسبت به ایتالیا ،پاریس نسبت به فرانسه،استانبول نسبت به ترکیه  و سن پترزبورگ نسبت به روسیه .

علاوه بر دوره های تاریخی پر ارزش اصفهان که آثار و فرهنگی بی بدیل بر جای گذاشته، اقتصاد آن همواره مورد توجه کشورهای خارجی از جمله اروپاییان بوده است.ارتباط تنگاتنگ صنعتگران آلمانی و انگلیسی در راه اندازی صنعت نساجی اصفهان و همچنین حضور مهندسین کشورهای روسیه ، ایتالیا  و چین در بزرگترین واحدهای تولید فولاد خاورمیانه سبب شده که اصفهان در نزد شرکت های بزرگ آسیایی و اروپایی جایگاه ویژه داشته باشد.

زمانی که کازرونی ها و همدانیان ها و امثال آنان بنای اقتصاد نوین استان اصفهان را با ایجاد کارخانه های صنعتی و کشاورزی نوین  نهادند می دانستند که روزی اصفهان  نه تنها از نظر فرهنگی و تاریخی بلکه از نظر اقتصادی نیز جایگاه ویژه ای در جهان خواهد داشت.

استان اصفهان در گذر از تحریم های اقتصادی می تواند نه تنها جایگاه گذشته خود را در تبادلات تجاری با کشورهای خارجی بازیابد می تواند با متمرکز شدن بر مزیت های خود در اقتصاد جهانی حرف تازه ای برای گفتن داشته باشد.

استاندار اصفهان بر اساس سند آمایش سرزمین  ، دو مزیت گردشگری و شرکت های دانش بنیان را نقطه تمایز  استان اصفهان نسبت به سایر استان ها می داند.اما آیا در عمل این دو مزیت به نتیجه برای استان رسیده است .

این روزها سالن همایش های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان و تالار اشرف استانداری محل های پررفت و آمد اصفهان است که با درایت و هوش اصفهانی باید از آن نهایت بهره برداری شود.

ارایه فرصت های سرمایه گذاری و تجاری استان بر اساس سند آمایش سرزمین،بررسی زمینه های تولیدات مشترک با هدف صادرات ،ارتباط با آژانس های جذب گردشگر آن کشورها، برقراری روابط بانکی می تواند از جمله اقدام هایی باشد که مسوولین استان در این دیدارها مطرح کنند.

استان اصفهان اهم از بخش دولتی و خصوصی در ایجاد تصویر زیبا از شهر اصفهان به هیات های خارجی موفق عمل کردند ولی در جذب فرصت های تجاری  و سرمایه گذاری بایستی تلاش و پیگیری مداومی در این زمینه داشته باشند تا نتیجه حضور هیات ها به طور ملموس عاید شهروندان اصفهانی شود.

بالا بردن نرخ بیکاری استان اصفهان از میانگین 8/10 درصد کشور نشان از حرکت کند و آرام استان در اشغال زایی دارد و حالا که هیات های تجاری و سیاسی خارجی اصفهان را مقصد دوم بعد از تهران انتخاب کردند باید از این فرصت برای اشتغال زایی جوانان این شهر استفاده شود تا مردم نتیجه بخش بودن حضور هیات ها را حس کنند.  

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۰
حسین قلع ریز

اصفهان

هیات تجاری

نظرات  (۱)

خوب بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی