متخصص از دست دادن فرصتهاییم
#حسین_قلع_ریز
وقتی برخی از کشورهای عربی، قطر را به ادعای خودشان به دلیل حمایت از تروریسم و اخوان المسلمین تحریم کردند.ترکیه یکلحظه غفلت نکرد و دم را غنیمت جست و 16 ساعته سوپرمارکتهای قطر را پر از محصولات غذایی تولید خود کرد.این در حالی بود که عده ایی از بازرگانان اصفهانی در حال بررسی ورود به این بازار بودند و ندادن ویزا را بهانه ایی برای سستی و کاهلی خود اعلام می کردند.حتی آمار صادرات سهماهه استان به قطر نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یکسوم تقلیل پیدا کرد.کامیون های ترکیه در جاده های بوشهر به ایرانیان صادرات کالا را از طریق جاده را اموزش می دادند.
گویا نواری تکراری است که هرچند سال یکبار تکرار میشود.عراق آزادشده از دست صدام ،افغانستان آزادشده از دست طالبان ،کشورهای آسیای میانه آزادشده از شوروی سناریوی تکراری که هیچ عبرتی از آن نمیگیریم.
چرا #بازرگانان اصفهانی در استفاده از فرصتها و تبدیل تهدیدها به فرصت در تجارت چابک عمل نمیکنند؟آیا دلیل آن سستی و راضی بودن به فروش در بازار داخل است؟آیا دولت اجازه حضور در بازارهای خارجی را نمیدهد؟ایا دولت بزرگترین مانع رشد بنگاههای اقتصادی است ؟
دکتر #مرتضی_ایمانی_راد اقتصادان برجسته ایران و استاد دانشگاه کانادا همواره به بنگاههای اقتصادی تاکید میکند که برای بقا درصحنه تولید و تجارت باید به بازارهای جهانی متصل بود.بنگاههای که فقط در بازار داخل موفق باشد با حضور یک رقیب خارجی بهراحتی از پای درمیآید.
حضور در بازارهای خارجی برای تولیدکننده داخلی تمرین رقابت است تمرین ماندگاری در شرایط سخت و تمرین موفق شدن در همه جای جهان است.
نمونه موفق آن را میتوان در شرکت اپل مشاهده کرد که یک تولیدکننده گوشی همراه با حضور در بازارهای جهانی توانست پایههای این شرکت را تقویت کند و همواره بهعنوان یک برند معتبر در نزد جهانیان شناخته شود.
سهم کالاهای اصفهانی در بازارهای جهانی فقط فولاد و محصولات نفتی خلاصه میشود؟ هیچ کالا با برند معتبر تولید اصفهان نمیتواند یک ارزش ویژه برای استان ایجاد کند؟
شرکت کاله ،میهن و شیرین عسل توانستهاند با حضور مداوم در بازار عراق جایگاهی برای خود دستوپا کنند.کدام تولیدکننده استان اصفهان توانسته یک برند معتبر در یک کشور خارجی ایجاد کند؟آیا شرکتهای نامبرده در ایران فعالیت نمیکنند؟آیا این واحدها از بانکهای ایرانی تسهیلات دریافت نمیکنند؟آیا این ضعف واحدهای تولیدی و بازرگانی استان نیست که از فرصتهای پیشآمده استفاده نمیکنند؟آیا این ضعف فرهنگی نیست که چند تولیدکننده اصفهانی نمیتوانند یک برند خوشنام در بازارهای خارجی ایجاد کنند؟ این قبیل سووال ها را چه کسی باید پاسخ بدهد؟دولت،نظام یا بنگاههای اقتصادی اصفهان