حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

طلای اصفهان اوج می‌گیرد

يكشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۱۲ ق.ظ


صادرات 18 میلیون دلار طلا و فلزات گران‌بهای استان اصفهان  طی 11 ماه سال جاری نشان از بیدار شدن صنعت طلا و جواهرات از خواب زمستانه چهارساله است.خوابی که خودخواسته نبوده و به دلایل متعدد باعث تعطیلی  یکی پس از دیگری واحدهای تولیدی  طلا و جواهرات در استان شده است .

استانی که در عرصه فلزات سنگین 70 درصد تولید فولاد را بر عهده دارد در عرصه فلزات گران‌بها یک‌تنه 60 درصد طلا و جواهرات کشور را تولید و صادر می‌کند.

پنج هزار واحد تولید طلا و جواهر استان باعث شده که اصفهان علاوه بر پایتختی سه دوره تاریخی به‌عنوان پایتخت طلای کشور شناخته شود .پایتختی که چهار سال است عیار صادرات و تولید  طلایش تا حد صفر  پایین آمد.

در سال‌های 90و 91 حدود750میلیون دلار طلای اصفهان  صادرشده که  اوج درخشش اصفهان در  صادرات طلا را نشان می‌دهد و عدد صادرات غیرنفتی استان را به 3 میلیارد و 100 میلیون دلار رساند که اصفهان را در رتبه چهارم استان‌های صادرکننده قرارداد.روند نزولی صادرات طلا  و سایر بخش‌ها باعث شد استان اصفهان در سال 95 در رتبه 9 استان‌ها قرار دهد .   

بر اساس گزارش گمرک اصفهان، این استان در سال 83 حدود چهار هزار و  ۵۵۰ کیلوگرم طلای ساخته‌شده به ارزش حدود ۵۵۰ هزار دلار صادر کرده و این رقم در سال 90 که بیشترین میزان صادرات طلا در اصفهان انجام‌شده، به حدود ۱۲هزار و ۷۴۱ کیلوگرم و ارزش بیش از ۶۳۰میلیون دلار  رسیده است.

اما با در نظر گرفتن رقم12 هزار کیلو در سال90و 471کیلو در سال94 می‌توان به این نتیجه رسید که صادرات طلا در استان اصفهان طی مدت چهار سال96 درصد کاهش‌یافته است.

تعطیلی پی‌درپی کارگاه‌های طلاسازی در اصفهان و بیکاری هزاران  نفر بخشی از تاثیرات  کاهش تولید و صادرات طلا و جواهرات استان صنعتی اصفهان بوده که نرخ  بیکاری استان را به عدد 17 درصد رسانده و نسبت به میانگین 14 درصد کشوری 3 درصد  بیشتر باشد.

عوارض ورود موقت طلا،  9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده  و جرایم آن باعث شده بسیاری از واحدهای تولیدی طلا تعطیلی را بر  فعالیت ترجیح دهند. مالیاتی که باهدف اداره کشور بر پایه مالیات بنا بنهاده شد ولی نقشی غیر از تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و ایجاد رکود تاکنون نداشته است .

نتایج ناخوشایند اجرای مالیات بر ارزش‌افزوده باوجود  اعتراض‌های  پی‌درپی طلاسازان و طلافروشان در سال‌های 90 و  91 نسبت به آن  امروز بیش از هر زمان دیگر برای مسوولین تصمیم ساز روشن و مبرهن است که با یک تصمیم می توانند یک صنعت دیرینه را با تهدید روبرو  و 750 میلیون دلار درآمد ارزی را از کشور محروم سازد.به گفته  شیشه بران ریس اتحادیه طلا و جواهرات اصفهان ،در سال 91  سالانه  110 تن مصنوعات  طلا در کشور تولید می‌شد که این میزان  به 30 تا 35 تن در سال 95 کاهش‌یافته است.

روند صعودی صادرات طلای استان در کنار تشکیل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا،نقره و جواهرات استان می‌تواند امید را به پایتخت طلای ایران بازگرداند تا باز رنگ زرد طلای ساخته‌شده اصفهان در ویترین‌های پرزرق‌وبرق بدرخشد.

 

  

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی