حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

آژیر خطر صادرات اصفهان به صدا درآمده است

يكشنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۱۶ ق.ظ

مدیرکل گمرک استان اصفهان در تازه ترین گزارش خود گفت: در 10 ماه نخست امسال گمرکات استان اصفهان  تشریفات صادرات یک میلیون و 59 هزار تن و به ارزش 675 میلیون و 346 هزار دلار انجام داده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 8 درصد و از حیث ارزش 21  درصد کاهش داشته است.

کاهش 21 درصدی صادرات 10 ماه سال جاری نسبت به سال گذشته شاید از نظر برخی مسوولین و فعالان اقتصادی عدد چندان بحرانی و اثرگذار نباشد زیرا وقتی  آمار تعطیلی 50 درصد واحد های تولیدی شهرک های صنعتی به صورت غیر رسمی شنیدند یا اینکه نرخ بیکاری در استان نسبت به میانگین کشور 3 درصد بیشتر است،حسی برای  واکنش نشان دادن  به این آمار از بین می رود.

نه ستاد بحرانی و نه شورای تامینی ،نه کمیته ویژه ایی برای این مساله تشکیل نمی شود.گویا کاهش 21 درصدی صادرات استان هیچ علایمی از بحران کنونی و بحران بعدی  ندارد.

کاهش صادرات استان اصفهان آژیر خطر وضعیت بحرانی اقتصاد استان را  به صدا در آورده است.آژیری که صدایش را برخی شنیدند و برخی هم شنیدند ولی خودشان را به نشنیدن می زنند.روند نزولی صادرات استان از 3 میلیارد دلار  سال 91 به 1 میلیارد دلاری 94   طی 4 سال گذشته هیچ کسی را از خواب بیدار نکرد و در سال 95 باید دست یافتن به صادرات یک میلیارد دلاری یک آرزو برای استان اصفهان  باشد.

کاهش آمار صادراتی استان اصفهان نشان از علایمی است که  نمی شود تمام علت را به اوضاع اقتصادی کشور مربوط دانست .


معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت آذربایجان شرقی در گفتگو با  خبرگزاری ایرنا  اعلام کرد:در 9 ماهه امسال ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی استان آذربایجان شرقی از کل گمرکات کشور یک میلیارد و 700 میلیون دلار است که  نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 20 درصدی برخوردار است.

در شرایطی که برخی از واحدهای تولیدی استان با چالش تعطیلی و برخی زیر ظرفیت اسمی در حال فعالیت اند،صادرات می تواند نوش داروی برای آنان باشد.

به قول عمان سامانی شاعر :

 من از مُفصل این نکته مجملی گفتم / تو خود حدیث مُفصل بخوان از این مُجمل

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۱
حسین قلع ریز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی