حسین قلع ریز

روزنامه نگار

حسین قلع ریز

روزنامه نگار

راندِ دوم اصفهان در بازار عراق و سوریه

شنبه, ۲۵ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۳۳ ق.ظ

یادداشت حسین قلع ریز درماهنامه اقتصادی نوسان 

حلقه  محاصره داعش در عراق و سوریه هر روز تنگ تر می شود.آزادسازی حلب برگ برنده ی  سوریه ، روسیه و ایران در جنگ با مخالفین بود که شماره معکوس پایان عمر داعش و سایر گروه های مسلح  در سوریه و عراق را آغاز کرد .

جمهوری اسلامی ایران به گفته دولت و دشمن به عنوان یکی از حامیان اصلی دو دولت سوریه و عراق نقش استراتژیک و موثری در این پیروزی ها داشته است .با آزاد سازی موصل در عراق و رقه در سوریه می توان فاتحه غوغاسالاری داعش را در این دو کشور  آهسته زمزمه کرد.اما آیا همان گونه که  ایران توانست در سوریه و عراق محور مقاومت را علیه  تروریست ها  با  درایت فرمانده قاسم سلیمانی تقویت و به پیروزی نزدیک  کند در عرصه اقتصادی نیز می تواند برای واحدهای تولیدی ایران که روزگار سختی را دنبال می کند ،امیدی ایجاد کند؟

پایان یافتن جنگ داخلی سوریه و عراق نباید پایان حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه باشد، بلکه آغازگر یک حضور فعال در تمام ابعاد سیاسی ،نظامی و اقتصادی  است.ایران اسلامی در شرایط تحریم اقتصادی توانست نقش موثری در حفظ دولت مرکزی سوریه و عراق داشته باشد.پس از جنگ داخلی عراق و سوریه نقش  و جایگاه ایران  در این دو کشور چه خواهد بود؟

گفتنی است در سال 94 کل صادرات ایران به عراق برابر  6 میلیارد و 225 میلیون دلار بوده است و این در حالیست که ایران به چین و امارات متحده عربی بیش از عراق صادرات کالا داشته است.سهم ایران از بازار 32 میلیون نفری عراق تنها 6 میلیارد دلار بوده است و این  در حالیست که ترکیه  که روابط دوستانه ایی با دشمنان سوریه و عراق دارد توانسته سهم قابل توجهی از تجارت با این دو کشور را به خود اختصاص دهد و در یک تغییر نقش به دنبال بازیابی بازار از دست رفته عراق و سوریه برای کالاهای ترکیه ای است.

در چنین شرایطی که جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در حفظ ثبات سیاسی و امنیتی دو کشور عراق و سوریه دارد، بایستی هژمونی خود را از بخش نظامی و سیاسی به اقتصادی تغییر دهد و با حضور فعال و دایم در بازار این دو کشور زمینه ایجاد تقاضا   برای تولید داخل خود را فراهم کند. در این راستا نقش فعالان اقتصادی برای حضور در بازار  عراق و سوریه بسیار حایز اهمیت است .تشکیل هولدینگ اصفهان برای حضور  در بازار 30 میلیونی  عراق و  22 میلیونی سوریه می تواند هم افزایی بین واحدهای تولیدی و بازرگانی استان اصفهان برای حضور متمرکز و با برنامه در بازار این دو کشور  ایجاد کند. این هولدینگ می تواند از ظرفیت بخش سیاسی و نظامی ایران برای حضور دایم در این بازار 52 میلیون نفری استفاده کند.

 تخریب زیرساخت های دو کشور عراق و سوریه  و بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری فرصت مناسبی برای صنعت ساختمان استان اصفهان از واحدهای تولیدی سیمان و ذوب آهن گرفته تا مبل سازی و صنایع روشنایی و غیره ایجاد می کند تا از این فرصت  پس از تهدید داعش نهایت استفاده صورت گیرد .

 استان اصفهان با داشتن 9 هزار و 200 واحد تولیدی در کنار 30 هزار واحد صنفی تولیدی می تواند با تشکیل ستاد ویژه عراق و سوریه  به صورت هولدینگ متمرکز و در قالب یک برند مشخص نقش مهمی در بازسازی عراق و سوریه ایفا کند .

البته به گفته حضرت علی (ع) :بزرگترین استاد تجربه است؛تجربه حضور واحدهای تولیدی ایران در بازار عراق پس از سقوط صدام نشان از بی نظمی و رفتار غیر حرفه ایی بود که به راحتی بازار 30 میلیونی این کشور را از دست داد و آنرا دو دستی  به بازرگانان ترکیه هدیه داد.همچنین ایران در اختلاف  روسیه و ترکیه نتوانست نقش یک تامین کننده حرفه ایی را برای بازار 145 میلیون نفری  روسیه  ایفا کند.آسیب شناسی حضور گروهی فعالان اقتصادی در کنار به کارگیری تجربه موفق هولدینگ های ترکیه می تواند استان اصفهان را در راند دوم حضور در بازار عراق موفق بدارد. 

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی